Blogi

Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle

Avainsanatutkimus pähkinänkuoressa

Mikä on avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus on ensimmäinen asia, jonka teet aloittaessasi kotisivujesi hakukoneoptimoinnin. Avainsanatutkimuksen tarkoitus on auttaa valitsemaan oikeat avainsanat ja termit, joilla haluat yrityksesi löytyvän hakukoneista – kuten Googlesta.

Avainsanat kannattaa listata Excel-tiedostoon tai muuhun CVC-tiedostoon, koska siitä ne on helppo siirtää käyttämääsi avainsanatyökaluun.

Paras avainsana ei aina ole se kaikkein suosituin. Paras avainsana on usein optimaalisin hyvän sijoituksen saamisessa kohtuullisessa ajassa tai vastaavasti maksullisessa CPC mainonnassa (Google AdWords). Käytännössä avainsana kovimmalla kilpailulla on kallis mainonnassa ja luonnollisissa hakutuloksissa kärkisijoitusten saaminen saattaa kestää ikuisuuden.

Jos aihe kiinnostaa enemmän, lue kattavampi artikkelimme avainsanatutkimuksesta. Kattavassa artikkelissamme on avainsanatutkimus kerrottu huomattavasti perusteellisemmin.

Mikä on avainsana?

Avainsana ei tarkoita yhtä sanaa, se voi olla yksi sana, sanayhdistelmä tai avainsana lause.

  • Yksi avainsana: rakennuspalvelut
  • Sanayhdistelmä: rakennuspalvelut heinola
  • Avainsana lause: omakotitalojen rakennuspalvelut edullisesti heinola

Mitä useampia sanoja avainsanassasi on, sen tarkempia hakutuloksia sillä saa.

Avainsanatutkimuksen pääkohdat

Yksi avainsana -> yksi sivu. Lisää yksi avainsana jokaiselle sivulle kotisivuillasi. Esimerkiksi kotisivullasi on seuraavat sivut: Etusivu, Yritysesittely, Palvelut, Hinnasto ja Yhteystiedot

Kotisivuillasi on siis viisi sivua, joka tarkoittaa viittä avainsanaa. Jokaiselle sivulle pitäisi keksiä oma avainsana, joka on vielä kaiken lisäksi sivun sisältöön sopiva.

Alla tekaistu ja ilman mitään avainsanatutkimusta tehty esimerkki “Espoolaisen autokorjaamon” avainsanoista:

Sivu                                   Avainsana

  • Etusivu:                             edullinen autokorjaamo
  • Yritysesittely:                  autokorjaamo espoo
  • Palvelut:                           palveleva autokorjaamo
  • Hinnasto:                         autokorjaamo hinnasto
  • Yhteystiedot:                  varaa aika autohuolto espoo

Esimerkissä ei ole yhtään avainsanaa, jossa on vain yksi sana. Käyttäessäsi kahden tai useamman sanan avainanoja. nouset Googlen hakutuloksissa paljon todella kilpailtuja avainsanoja nopeammin.

Avainsanasi tulisi sisältää enemmän, kuin vain yhden ainoan sanan

Käytä avainsanassasi ainakin kahta – kolmea sanaa. Näin sijoitut todennäköisesti huomattavasti nopeammin ja paremmin hakutuloksissa. Kovin moni ei hae hakukoneista mitään vain yhdellä sanalla, vaan ihmiset tekevät hakuja useammalla sanalla.

Aiheeseen liittyen toimistollamme hajosi tänään kahvinkeittimen kannu tätä artikkelia kirjoittaessani. Luonnollisesti tarvitsemme uuden pannun keittimeen, kun ilman kahviakaan ei kukaan halua olla. Aloitin uuden pannun etsimisen Googlella ja kirjoitin hakusanan ”kahvinkeittimen kannu” – tuloksia tuli pilvin pimein, eikä hajuakaan mikä näistä sopisi meidän keittimeen? No, uusi haku sanalla ”Moccamaster kahvinkeitin kannu” – nyt tuli jo täsmällisempiä tuloksia, mutta edelleen vaihtoehtoja oli aika lailla. Kolmannella yrittämällä laitoin hakutermiksi ”Moccamaster Clubline (malli) kahvinkeitin kannu” ja johan tuli tulokset, joita vaivauduin jo lueskelemaan. Kannu tuli lopulta tilattua, kun löysin Googlesta riittävän vastaavuuden omaan hakuuni.

Huomaa hakusanojen määrän kasvu ensimmäisestä kolmanteen hakuun. Kolmannella yrittämällä ja useammalla hakusanalla sain täsmällisen tiedon siitä, mitä todella halusin. Kahvinkeittimen kannuja myyviä yrityksiä ja kauppoja on vaikka kuinka paljon, mutta mitä hyötyä on mainostaa sanalla ”kahvinkeittimen kannu”, kun kukaan ei vaivaudu valikoimaa selailemaan?

Aseta itsesi asiakkaan kenkiin. Jos olet ostamassa käytettyä autoa, et varmasti kirjoita Googleen "Käytetty auto". Todennäköisesti kirjoitat auton merkin ja mallin, josta olet kiinnostunut.

John Doe

Kilpaile näkyvyydestä, mutta järkevästi

Esimerkiksi Googlen työkaluilla näkee hakujen määrän per avainsana. Hakujen määrä ei saa olla määräävä tekijä hakukoneoptimoinnissasi, mutta toki sillä on paljonkin merkitystä.

  • Kaikista haetuimmalla sanalla ei kannata kilpailla
  • Ei kannata valita avainsanaa, jolla kukaan ei hae mitään

Kokeile avainsanaasi Googlessa, ei se ole sen kummempaa. Kirjoita avainsanasi Googleen ja katso täsmäävätkö hakutermisi (avainsanasi) ja google haun otsikot. Luonnollisesti pienemmällä kilpailulla hakutulosten yläpäähän on paljon helpompi päästä.

Katso alla olevia kuvia ja näet miten kovempi ja vähäisempi kilpailu eroavat käytännössä.

Avainsanatyökalut

Helpoiten pääset alkuun kaikista suosituimmalla avainsanatyökalulla: Googlen avainsanojen suunnittelijalla. Googlen työkalu on ilmainen ja voit kirjautua siihen Google tunnuksillasi tai voit luoda uudet tunnukset hetkessä.

Googlen avainsanojen suunnittelijalla saat monipuolisesti tietoa avainsanatutkimustasi varten, kuten hakujen määrän kuukaudessa, kilpailun, klikkauskohtaisen hinnan (google mainonta) ja paljon muuta.

Tee aina avainsanatutkimus, kun luot uutta sisältöä

Sinun kannattaa aina tehdä avainsanatutkimus, kun olet luomassa kotisivuillesi uutta sisältöä – esimerkiksi kirjoittaessasi artikkelia blogiin. Pienellä vaivalla saat jo paljon enemmän Google näkyvyyttä, mutta mikään ei tule tekemättä mitään. Näkyvyyden saaminen huippusijoituksilta usein edellyttää avainsanatutkimuksen lisäksi jonkin verran hakukoneoptimointia, mutta siitä lisää toisessa artikkelissamme.

Jos avainsanatutkimus kiinnostaa enemmän, lukaise kattavampi artikkelimme avainsanatutkimuksesta.

Leave a Comment