10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi kotisivuja

10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi kotisivuja

Haluat enemmän nykyisiltä kotisivuiltasi tai olet perustamassa kotisivuja ensimmäistä kertaa? Tämän oppaan avulla vältät 10 yleisintä virhettä kotisivujen hankinnassa ja todennäköisemmin onnistut kerralla.

Yrityksellä pitäisi olla kotisivut

Nykyään yrityksellä pitäisi olla kotisivut, riippumatta yrityksen koosta tai toimialasta ja harvalla meistä on kokemusta tai osaamista tyylikkäiden kotisivujen toteuttamisesta. Nykyisin on mahdollista luoda kotisivut myös itse ilman osaamista ohjelmoinnista tai koodaamisesta ja vielä kaiken lisäksi ilmaiseksi, mutta tämä ei aina ole välttämättä paras vaihtoehto. Lue lisää aiheesta toisesta artikkelistamme.

lue lisää

Kotisivut ilmaiseksi

Kun olet päättänyt hankkia yrityksellesi uudet kotisivut, tekijöistä ei varmasti ole pulaa ja tämähän on hyvä uutinen! Google on pullollaan kotisivujen tekijöitä ja esimerkiksi googlettamalla ”uudet kotisivut yritykselle”, löydät runsaasti vaihtoehtoja yrityksistä, jotka ovat valmiit toteuttamaan kotisivusi. Kaikki vielä lupaavat laadukkaat kotisivut nopeasti, edullisesti ja vielä optimoituna sekä tyylikkäällä ulkoasulla – YES!

Sinulla on useampia vaihtoehtoja toteuttaa yrityksellesi uudet kotisivut. Voit tehdä itse kotisivusi ”tee se itse” kotisivuohjelmalla, antaa kaverisi tehdä yrityksesi kotisivut, antaa kotisivutoteutuksen ammattilaiselle tai vaikka luoda pelkät Facebook sivut ja toivoa parasta. Riippumatta siitä miten kotisivusi toteutat, tämä artikkelimme “10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi kotisivuja” kertoo mitä sinun kannattaa välttää onnistuaksesi kerralla.

Yrityksen kotisivut ovat nykyään lähes välttämätön keino tulla löydetyksi ja tunnetuksi, ihmiset etsivät tietoa, palveluja, tuotteita, ym. verkosta ja harvempi selailee enää puhelinluetteloita. Jos haluat yrityksesi otettavan vakavasti ja haluat luoda yrityksestäsi ammattimaisen kuvan asiakkaillesi, myös kotisivujesi tulisi tukea tätä. Et välttämättä halua kotisivujesi näyttävän blogilta (vaikka blogissa ei mitään pahaa olekaan) tai kasalta allekkain olevia laatikoita pienellä tekstillä. Toisekseen olisi varmasti mukavaa, jos kotisivujasi voisi selailla myös mobiililaitteilla sujuvasti. Sinulla ei välttämättä ole aikaa tai osaamista tehdä yrityksellesi uskottavia ja nykyaikaisia kotisivuja, jotka todella tekevät positiivisen vaikutuksen kotisivujesi vierailijoihin.

Vertaile palveluntarjoajia

Kun olet tullut siihen tulokseen, että ammattilainen toteuttaa yrityksellesi kotisivut, on edessä kotisivujesi tekijän valinta. Löydät verkosta nopeasti kymmeniä tekijöitä, jotka kaikki lupaavat sinulle lähestulkoon kuun taivaalta. Saatat lähettää muutaman yhteydenoton tai soitella palveluntarjoajille ja kuuntelet (tai luet) mahtavia selostuksia eri termeillä höystettyinä, on hakukoneoptimointia, responsiivisuutta, dynaamisuutta ja vaikka mitä. Aikasi kun kuuntelet, olet jo kohtalaisen valmis palkkaamaan kenet tahansa tekemään yrityksellesi uudet kotisivut – koska tuntuu että eroja palveluntarjoajien välillä ei juurikaan ole. 

Tässä välissä on hyvä tehdä itsellesi palvelus ja vetää hetki happea, ennen päätöksen tekemistä! Vertaile palveluntarjoajia rauhassa ja tutustu heidän omiin kotisivuihinsa. Jos päätät palkata yrityksen tekemään kotisivusi, etkä olekaan yritykseen tai työhön tyytyväinen:

  • vaihdat tekijää, joka tulee todennäköisesti aika kalliiksi
  • jatkat valitulla tiellä ja joudut tyytymään johonkin, jota et halunnut

Ennen päätöksen tekemistä sinun kannattaa lukea alta 10 yleisintä virhettä, jotka yritykset tekevät hankkiessaan uusia kotisivuja.

10 Yleisintä virhettä

1. Maksat uusista kotisivuista liikaa, koska kalleinhan on parasta?

Valitset kalliin palveluntarjoajan ja koska lasku on pienen omaisuuden, palvelun täytyy olla markkinoiden parasta? Väärin meni! On olemassa useita palveluntarjoajia, joiden hinnoittelu on alun alkaen perustunut ”vähemmän työtä – enemmän rahaa” periaatteelle ja aina joku maksaa luullessaan saavansa isolla rahalla parasta. Sinulle kerrotaan kaikenlaista teknistä liirum laarumia ja miten juuri sinun kotisivuistasi tehdään maailman parhaat ja miten ne sitten löytyvät Googlesta jo heti seuraavana päivänä.

Yrityksesi kotisivut ovat liiketoiminnallesi erittäin tärkeät, mutta älä maksa niistä liikaa – varsinkaan jos et täysin ymmärrä mitä olet ostamassa (Kyllä – teknisen hölynpölyn voi suomentaa)! Maailma, Suomi mukaan lukien on täynnä tekijöitä, jotka veloittavat palveluistaan kohtuutonta ylihintaa. Kotisivut eivät ole rakettitiedettä, eikä niiden tekemiseen tarvita raketti-insinöörejä. Kaikki kotisivut tehdään käytännössä samoihin ohjelmointikieliin perustuen ja osaajia on maailma pullollaan.

Esimerkki ylihinnoittelusta:
Kotisivujesi toteuttaja kertoo tekevänsä tuhannella eurolla maailman hienoimmat kotisivut ja vielä vain muutamassa päivässä. Tosiasiassa toteuttaja käyttää kotisivuihin ns. valmista teemaa, eli kotisivupohjaa ja rakentaa kotisivusi sen päälle. Kotisivuteemassa ei ole mitään vikaa kotisivualustana, mutta ei siitä kannata tuhatta euroa (tai edes 500 euroa) maksaa. Kotisivuteemat ovat usein vielä ilmaisia tai niitä saa muutamalla kympillä ja tosiasiassa toteuttaja vaihtaa sivuille värityksen, kuvat ja ehkä tekstinkin (yleensä maksat siitäkin ylimääräistä). Samoin toteuttaja poistaa osioita, joita et tarvitse tai halua – jos taas haluat jotakin ylimääräistä, hinta nousee kuin Nasan raketti. Ylimääräisissä ominaisuuksissakin kyseessä on usein viiden minuutin ”lataa ja klikkaa” asennus valmiille lisäosalle.

Miten vältyt maksamasta liikaa

Kaikelle on hintansa ja mitä enemmän haluat, sen enmmän se yleensä myös maksaa. Muista kuitenkin, että  kaikkea ei tarvitse tehdä kerralla ja kotisivujen laajentaminen myöhemmin on helppoa – ellei kotisivujasi ole toteutettu jollekin suljetulle alustalle (en suosittele).

Todennäköisesti kotisivujesi tekijä kertoo sinulle mitä kaikkea ihan välttämättä tarvitset, joka on ihan hyväkin asia – jos et ole itse tullut kaikkea vielä ajatelleeksi. Muista kuitenkin, että kaikki pitää olla kerrotuu sinulle suomeksi: mitä tarvitset ja ja miksi tarvitset (ominaisuus + hyöty). Sinä päätät! Suostu vain ominaisuuksiin, joista yrityksellesi on hyötyä ja koet tarvitsevasi niitä aidosti. Kerro mitä haluat saavuttaa kotisivullasi (kyllä – kotisivuillasi pitää olla jokin tavoite) ja määrittele sen perusteella, mitkä ominaisuudet ovat sinulle hyödyksi.

Voit tavoitella kotisivuillasi esimerkiksi:

  • Potentiaalisten assiakkaiden yhteydenottoja (uusia asiakkaita)
  • Uutiskirjeesi tilaajia (markkinointi)
  • Voit esitellä tuotetta tai palvelua (esim. uusi tuote)
  • Myynti, esimerkiksi verkkokauppa

Älä maksa mistään, mitä et täysin ymmärrä!

SEO, HTML, PHP, WP plugin, CSS, Divi theme… Älä anna monimutkaisten termien ja ammattikielen hämätä, kaikki on satavilla ihan vain suomeksi. Sinun pitää ymmärtää, mitä olet ostamassa ja mitä hyötyä siitä sinulle on!

Ota selvää mille alustalle kotisivusi tehdään, tehdäänkö kotisivusi jollakin kotisivukoneella, toteuttaako palveluntarjoaja sivut jollakin kotisivukoneella, tehdäänkö kotisivut valmiille teemalle vai tekeekö toteuttaja jokaisen osa-alueen erikseen (graafinen suunnittelu, eli webdesign + toteutus ja asennus sisällöhallintajärjestelmälle).

2. Tilaat halvimman mahdollisen vaihtoehdon

On ymmärrettävää, että haluat valita yrityksesi kotisivuiksi halvimman vaihtoehdon kustannusten säästämiseksi, mutta halvin vaihtoehto ei todennäköisesti tarjoa sinulle sitä laatua jota kotisivuiltasi haluaisit. Olemme kuulleet lukemattomia kertoja asiakkailtamme ”roskiin” päätyneistä projekteista, koska asiakas on halunnut saada kotisivut mahdollisimman halvalla ja pettynyt lopputulokseen. Jos palveluntarjoajan lupaukset ja hinta tuntuvat uskomattomilta ollakseen totta, ne todennäköisesti ovatkin!

Kotisivusi ovat yrityksesi mainos asiakkaillesi. Kotisivujesi laadulla on suora vaikutus yrityksesi uskottavuuteen ja sitä kautta tulokseen. Tiesitkö että lähes 90% yrityksistä etsii palveluja ja tuotteita ensimmäisenä internetistä? Jos kotisivusi näyttävät ”ei niin laadukkailta”, potentiaaliset asiakkaasi muodostavat saman kuvan yrityksestäsi ja tuotteistasi – tätä et todennäköisesti haluaisi. Vaikka halpa ei nykyään automaattisesti ole yhtä kuin huono, kotisivuissa hinta on usein suoraan verrannollinen tehdyn työn määrään ja 100 Eurolla et saa ammattilaiselta yhtä monta tuntia kotisivujesi tekoon kuin 1000 Eurolla. Toisaalta ei myöskään ole mitään järkeä maksaa 100 Euron tuntiveloituksia, kun saman palvelun saat edullisemminkin.

Miten löydät oikean kumppanin?

Etsi yhteistyökumppania, jolta saat eniten vastinetta rahoillesi. Mitä tämä sitten tarkoittaa ja miten sen teet? Vertaa tuntihintaa: selvitä kotisivuprojektisi todellinen kesto ja vertaa sitä saamasi tarjouksen euromäärään.

Yhteistyökumppanisi pitää olla sellainen, jonka kanssa voit ajatella rakentavasi pidempiaikaista kumppanuutta ja joka voi tarjota sinulle lähes kaikki kotisivuihisi liittyvät palvelut. Näin säästät aikaa ja rahaa tulevaisuudessa, koska kotisivusi tuskin ovat muuttumattomat seuraavat kymmenen vuotta.

Valitse kumppani, jonka kanssa voit rakentaa tulevaisuutta!

Pidempiaikaista kumppanuutta etsiessäsi, ei ehkä kannata valita pari viikkoa sitten aloittanutta yritystä, vaan valita kumppani, jolla on jo useampia tehtyjä kotisivuja referenssinä. Toisekseen ei kannata varmastikaan valita yritystä, jossa yksi ja sama henkilö myy ja toteuttaa tilaamasi palvelut, mitä jos tämä henkilö sairastuu tai jää junan alle? Ei ole enää yhteistyökumppanuutta ja ainoa, joka tietää kotisivuprojekteistasi on juuri poistunut maisemista? Myöskään luottoluokittajien (Suomen Asiakastieto, Bisnode Finland…) myöntämistä AA/AAA luottoluokituksista ei ole haittaa pohtiessasi uuden yhteistyökumppanisi luotettavuutta, vakavaraisuutta ja jatkuvuutta tulevaisuudessa.

3. Et ole valmistautunut

Olet mahdollisesti kuullut englanninkielisen lausahduksen ”People dont`t plan to fail, they fail to plan” ja tämä osuu kotisivusuunnittelussa valitettavan usein oikeaan, josta aiheutuu täysin turhia ja helposti vältettävissä olevia kustannuksia. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pitää paikkansa myös kotisivujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Kun pyydät tarjousta uusista kotisivuista yrityksellesi, sinulla olisi hyvä olla mietittynä ajatus ja jonkinlainen kuvaus siitä mitä sinä haluat kotisivuiltasi. Kuvauksen ei tarvitse olla mitään ammattikieltä ja riittää hyvin, jos sinulla on vaikka lista siitä mitä asioita haluat kotisivuillesi tai linkki kotisivulle, jonka kaltaisen haluaisit myös itsellesi. Voit myös olla yhteydessä mahdolliseen yhteistyökumppaniin ja kysyä heiltä vinkkejä toimialaasi liittyen.

Kysymällä ”Tarvitsen nettisivut, mitä maksaa ja mitä saan?” kertoo myyjälle, että projektisi on vielä suunnitteluasteella ja heidän pitää käyttää aikaa suunnitellakseen yrityksesi uudet kotisivut. Myyjä tulkitsee kysymyksesi hyvin yksiselitteisesti: ”Kaverilla ei ole hajuakaan mitä kotisivuilla pitää olla, eikä hän tiedä kotisivujen suunnittelusta mitään.” Myyjä haistaa välittömästi mahdollisuuden laskuttaa sinulta enemmän! Todennäköisesti myyjä vakuuttelee sinut kaiken maailman ominaisuuksista, joista et koskaan ole kuullutkaan ja jotka kuitenkin ovat kotisivuillesi äärimmäisen tärkeitä. Loppupelissä ostat ylihinnoitellut ja valmiiseen teemaan pohjautuvat massakotisivut.

Miten valmistaudut?

Jos et ole lainkaan valmistautunut, se maksaa sinulle aikaa ja rahaa. Kuvittele asiaa palveluntarjoajan silmin, he tarjoavat sinulle yleensä kaksi vaihtoehtoa:

  • Tekevät muutoksia niin paljon kuin haluat tuntiveloituksella tai muulla vastaavan kaltaisella veloitusperiaatteella
  • Tarjoukseen sisältyy yksi tai kaksi muutoskierrosta, sen jälkeen maksat–olit tyytyväinen tai et. Pahimmassa tapauksessa tyydyt johonkin ”OK” vaihtoehtoon, jolla uusi kotisivusi toteutetaan

Tee lista sinun yrityksesi kotisivuille tärkeistä asioista

Sinun kannattaa tehdä lista asioista, joita haluat huomioitavan uusilla kotisivuillasi. Jos sinulla ei ole omaa listaa mietittynä, lue artikkelimme “Kotisivujen perustaminen: tarkistuslista”. Listan perusteella kotisivujesi sisältö, ominaisuudet ja rakenne on helppo hahmottaa ja se helpottaa täsmällisen tarjouksen tekemistä. Kotisivujen tarkistuslistan tekeminen ei edellytä korkeakoulututkintoa ja sen tekeminen kestää vain hetken. Säästät aikaa ja rahaa!

4. Ei sisällönhallintaa ja ylläpitoa

Yrityksesi kotisivujen toteutus on kertarykäisy, eikö niin? Tuskin! Ja jos yrität vakuuttaa itsellesi jotakin muuta, tulet todennäköisesti yllättymään myöhemmin tai kotisivullasi on hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Kun kotisivusi ovat valmiit ja ne julkaistaan, niitä olisi hyvä päivittää johdonmukaisesti ja säännöllisesti. Päivitykset voivat olla tarjouksia, blogi kirjoituksia, uutta sisältöä tai tiedotteita. Lisäksi kotisivusi on asennettu (tai ainakin pitäisi olla) julkaisujärjestelmälle, kuten WordPressille, joka on erittäin suositeltavaa päivittää säännöllisesti esimerkiksi teeman ja lisäosien osalta. Eikä ole pahitteeksi, jos kotisivuillesi on vielä asennettu ns. visual editor, joka tekee kotisivujesi muokkaamisesta todella helppoa.

Jos kotisivujesi sisältö ei koskaan muutu miltään osin, se muuttuu ajan saatossa aika tylsäksi ja antaa asiakkaille käsityksen, että yrityksessä ei näytä paljon tapahtuvan. Tämän lisäksi hakukoneet luokittelevat sivustosi vähemmän relevantiksi, jos siellä ei koskaan muutu mikään ja tämä heikentää kotisivujesi sijoitusta hakukoneiden tuloksissa, joka on taas vähemmän kävijöitä kotisivuilla = vähemmän euroja kassaan. Johdonmukaiset päivitykset ja uusi sisältö tuovat kotisivuillesi enemmän potentiaalisia asiakkaita. On yleisesti tiedossa ja tutkittua, että säännöllisesti blogikirjoituksia julkaisevat yritykset saavat kotisivuilleen noin 5 kertaa enemmän liikennettä verrattuna yrityksiin, jotka eivät julkaise uutta sisältöä säännöllisesti kotisivuillaan.

Ratkaisu

Hanki jatkuvaluonteinen päivitys kotisivuillesi ja kotisivusi on suojaustaso mukaan lukien, aina ajantasalla. Sinulla on mahdollisuus päivittää itse omat kotisivusi hallintapaneelista, mutta valitettavan usein tämä jää tekemättä ja sitten olet pulassa. Suomessakin on lukuisa yrityksiä, joiden kotisivuille on murtauduttu ja kotisivujen tiedostot on pitänyt puhdistaa haittakoodista murtautumisen jälkeen. Kotisivutiedostojen puhdistaminen vie aikaa ja on kallista. Vielä kiusallisempaa usein on yrityksen saama negatiivinen maine suljettujen kotisivujen takia. Et todennäköisesti halua, että asiakkaasi lukevat alla olevan kaltaiseen näkymään tullessaan suljetuille kotisivullesi?

Asianmukaisella päivittämisellä kotisivusi ovat aina ajan tasalla ja säästyt kiusallisilta ongelmilta, joka säästää varmasti päivityspalveluun sijoitetut eurot moninkertaisena takaisin pitkässä juoksussa.
Kun valitset yhteistyökumppania, varmista että uudet kotisivusi asennetaan julkaisujärjestelmälle. Kannattaa myös edellyttää kotisivujen asennusta Visual Editorille, esimerkiksi Elementor Pro, jolla kotisivujesi sisällön hallinta on helppoa ilman koodaustaitoja.

5. Kiirehdit toteutusta

Vaikka internet-maailma tuntuu painelevan pikakelauksella eteenpäin, sinun olisi hyvä hieman hidastaa, kun kyseessä on sinun yrityksesi kotisivuprojekti. Kun vaadit kotisivujesi suunnittelijalta luovuutta, kyseessä ei ole kaikkein yksinkertaisin työ. Vaikka suunnittelijalla olisi jo tuhansien sivustojen kokemus, hän ottaa sinun kotisivujesi suunnittelun uutena haasteena ja keskittyy luomaan loistavan designin juuri sinun yrityksellesi. Jos et halua yrityksesi kotisivujen olevan kopio kaikista muista samalla alalla toimivien yritysten kotisivuista, on parempi ottaa hieman rauhallisemmin ja ymmärtää antaa hieman aikaa suunnittelijalle tehdä työnsä hyvin.

Todennäköisesti et halua, että yrityksesi kotisivut näyttävät 12-vuotiaan siskonmiehenserkunpojan tekeleeltä (vaikka 12-vuotiaat ovatkin usein fiksuja ja kyvykkäitä). Kiirehtimällä suunnittelua ja toteutusta saat todennäköisesti puolivalmiit kotisivut, joilla annat asiakkaillesi myös puolivalmiin kuvan omasta yrityksestäsi.

Ratkaisu

Suunnittele etukäteen. Jos sinulla on aikatauluun sidottu projekti, kerro palveluntarjoajalle etukäteen mitä kaikkea sinä haluat kotisivuillasi olevan. Varaudu vastaamaan mahdollisiin lisäkysymyksiin. Projektin aikana tulee usein tarvetta lisäkysymyksille ja usein suurin syy viivästymisille on vastausten odottaminen.

Kerro mitä haluat ja reagoi suunnittelijan kysymyksiin

Kerro palveluntarjoajalle jo ennen projektin alkua mahdollisimman hyvin toiveistasi eri elementtien, sijoittelun ja värien suhteen. Jos olet nähnyt jonkun toisen yrityksen kotisivut, jotka miellyttävät sinua, kerro sivuista palveluntarjoajalle. Internet on pullollaan mahtavia ja vähemmän mahtavia kotisivuja, eikä ole tarkoituksenmukaista keksiä kokonaista pyörää uudelleen. Usein muilta kotisivuilta löytyy yksittäisiä asioita, joista pidät todella paljon ja jotka miellyttävät juuri sinua. Jos ne miellyttävät sinua, todennäköisesti moni muukin pitää niistä. Kerro näistä palveluntarjoajallesi! Tarkoituksena ei ole kopioida muiden tekeleitä, vaan saada ajatuksia sinun kotisivujesi suunnitteluun.

6. Kaverisi tekee kotisivut

Voi tuntua mahtavalta, jos nettivelho kaverisi Pena tekee yrityksellesi kotisivut. Jos kaverisi ei ole päätyöltään tai osaamiseltaan webdesigner ja ohjelmoija, voit saada käsiisi puolivalmiit kotisivut, jotka eivät puhuttele asiakkaitasi ja niiden päivittäminen myöhemmin saattaa olla hankalaa. Kotisivut ovat yrityksesi näyteikkuna internetissä ja markkinointisi kulmakivi, tämän vuoksi kannattaa antaa kotisivuprojektisi ammattilaiselle. Ammattilaiset eivät haaskaa aikaasi ja saat varmasti korkealaatuiset kotisivut yrityksellesi.

Vaikka kaverisi saa asennettua kotisivusi ja ne jopa näyttävätkin kivoilta, osaako Pena tehdä esimerkiksi hakukoneoptimoidut kotisivut? Kun kotisivuja tehdään, on erittäin tärkeää ottaa huomioon myös näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa. Jos hakukoneet eivät löydä kotisivujasi tai edes tiedosta kotisivujesi olemassaoloa, kotisivujesi potentiaalinen hyöty ei ole kovin suuri. Ammattilainen, jolla on osaamista hakukoneoptimoinnista, osaa tehdä kotisivuillesi toimenpiteitä, jotka mahdollistavat paremman näkyvyyden hakukoneissa. Kerromme tarkemmin hakukoneoptimoinnista toisessa julkaisussamme 20 vinkkiä parantaa kotisivujesi näkyvyyttä hakukoneissa.

Käytä henkilökohtaista verkostoasi oikeassa paikassa hyödyksesi

Ratkaisu

Suosittelemme pitämään liiketoiminnan ja ystävyyssuhteet selvästi erillään toisistaan. Jos haluat ammattimaiset kotisivut yrityksellesi, sinun pitää silloin myös palkata ammattilainen. Penan neuvoja ja apua on varmasti aina hienoa saada ja siinä voi säästää rahaakin, kun Pena tekee halvalla juuri sinulle. Kokemuksessemme mukaan kaveriprojekteista suurin osa kuitenkin päättyy katastrofiin, syystä tai toisesta. Käytä sen sijaan henkilökohtaista verkostasi hyödyksesi muilla tavoin ja pyydä heiltä ideoita ja kommentteja omiin näkemyksiisi sekä pyydä kavereitasi jakamaan tietoa yrityksestäsi vaikka sosiaalisessa mediassa.

7. Et tarkista palveluntarjoajan omia kotisivuja

”Moni kakku päältä kaunis”, sanonta, joka osuu aika usein oikeaan. Löydät useita palveluntarjoajia, joiden kotisivut näyttävät hienoilta ja kaikki tarjoavat luotettavuutta, hyvää asiakaspalvelua, toimivuutta, laadukkuutta ja usein mukana on myös hakukoneystävällisyys, sekä muita kliseitä. Et varmasti rakennuttaisi taloasi timpurilla, joka pitää vasaraa kädessään toista kertaa elämässään. Sama pätee kotisivuihisikin, et varmasti halua palveluntarjoajaa, joka ei ole tehnyt vielä kotisivuja kuin itselleen ja ehkä parille kaverilleen.

Palveluntarjoaja lupaa kotisivuillaan sinulle lähes kuun taivaalta, mutta todellisuus aika usein on toinen, vaikka markkinoilta löytyy myös hyviä ratkaisuja uudeksi palveluntarjoajaksesi. Kotisivuilla on monia näkyviä ja näkymättömiä asioita, joita sinun kannattaa tiedostaa ennen päätöksen tekemistä. Kotisivujesi pitää latautua nopeasti, niiden tulee näyttää ammattimaisilta, kotisivujen tulee olla responsiiviset, hakukoneet tulee huomioida, turvallisuus ja paljon muuta.

Ratkaisu

Palveluntarjoajan omilta pitäisi löytyä kliseeluettelon lisäksi ainakin muutamia näytteitä toteutetuista projekteista (10-20) ja jokunen palaute asiakkailta, mielellään positiivista palautetta. Tarjoaako palveluntarjoaja mitään takuuta työlleen? Jos palveluntarjoajalla on esimerkiksi 100% tyytyväisyys- tai rahat takaisin takuu, voit olla jo melkoisen huoletta. Palveluntarjoajan liiketoiminta ei varmaan kannata, jos saa koko ajan palautella rahoja asiakkaille. Takuu on todiste korkeasta laadusta ja tyytyväisistä asiakkaista.

Tarkista tekniseltä puolelta ainakin palveluntarjoajan omien kotisivujen latausnopeus ja responsiivisuus (toimivuus mobiililaitteissa) ennen yhteistyökumppanin valitsemista.

Alla kaksi hyvää ja ilmaista työkalua kotisivujen testaamiseen:

Miksi kotisivujen nopeus on niin tärkeää? Jos sivuston latautuminen kestää yli kolme sekuntia, 58% vierailijoista poistuu sivuilta heti ja menetät aika paljon potentiaalisia asiakkaita.

Oikealla testitulos kotisivupalveluja tarjoavan yrityksen omien kotisivujen nopeudesta.

8. Annat suunnittelun ja toteutuksen eri yrityksille

Sinun kannattaa valita aina palveluntarjoaja, jolta löytyy osaaminen koko projektiin. Tällöin esimerkiksi suunnittelijoiden ja toteutuksesta vastaavien henkilöiden on helppo kommunikoida keskenään ja heillä on runsaasti kokemusta toistensa tavoista toimia. Pahimmassa tapauksessa suunnittelun tehnyt henkilö ei ymmärrä mitään teknisestä toteutuksesta tai suunnittelijan ja toteutusta tekevien henkilöiden näkemyserot ovat niin suuret, että se saa koko projektisi kaaokseen.

Kun lähdet selvittämään asiaa, molemmat todennäköisesti syyttävät toisiaan ja lopputuloksena sinä olet aina se, joka maksaa. Harvemmin kumpikaan osapuoli myöntää olevansa vääräsää ja molemmat varmasti keksivät syitä sille, miksi juuri he ovat asiassa oikeassa.

On myös huomattavasti kustannustehokkaampaa ottaa suunnittelu ja toteutus yhdestä yrityksestä. Jos tilaat kotisivujen suunnittelun ja toteutuksen eri yrityksiltä, lopullinen hinta on usein moninkertainen verrattuna yhden palveluntarjoajan käyttämiseen.

Ratkaisu

Selvitä palveluntarjoajalta mitä palveluja he voivat
sinulle tarjota. Vältä palveluntarjoajia, jotka kehottavat ottamaan tuon palvelun sieltä ja toisen täältä, niin he tekevät muut hommat.

Tärkeimpiä asioita, joita palveluntarjoajaltasi pitäisi löytyä on osaamista graafisesta suunnittelusta, toteutuksesta (HTML, CSS, JS, PHP) ja kokemusta julkaisujärjestelmistä (esim. WordPress). Edellä mainitut termit saattavat olla sinulle vieraita, mutta jos ne ovat vieraita palveluntarjoajalle, sinun on syytä ottaa pari askelta taaksepäin.

Moni palveluntarjoaja esimerkiksi tekee kotisivusi ns. valmiille teemoille, joiden asennus ja muokkaaminen onnistuu ilman mainittavia koodaus- tai webdesign taitoja, eikä palveluntarjoajalta välttämättä löydy osaamista esimerkiksi webdesignista ja HTML + CSS kielistä. Jos saat edellä mainittujen lisäksi palveluntarjoajaltasi vielä webhotellin (kotisivutila, johon kuuluu usein myös sähköposti yrityksesi domainilla) ja palvelun kotisivujesi päivittämiseen kohtuullisella hinnalla, olet jo aika vahvoilla oikean kumppanin valinnassa.

9. Et saa kirjallista tarjousta tai sopimusta

Jos palveluntarjoaja sanoo sinulle puhelimessa ”homma on kunnossa ja pannaan projekti käyntiin” ja seuraavaksi sähköpostiin tai postilaatikkoon kolahtaa lasku, sinulla pitäisi hälytyskellojen soida. Vaihtoehtoisesti voit saada tarjouksen tai jonkinlaisen tilausvahvistuksen, jossa ylimalkaisesti todetaan ”Toteutetaan kotisivut yritykselle” ja seuraavalla rivillä onkin jo hinta, kannattanee pitää lyhyehkö mietintätauko. On toki yrityksiä, joiden toimintakulttuuriin ei kuulu täsmälliset tarjoukset ja silti työn laatu on hyvää, mutta todennäköisyys saada kyseisenlainen yritys on lähestulkoon sama, kuin lottovoitossa.

Hyväksyessäsi tarjouksen, jossa on runsaasti tulkinnanvaraa, olet lähtökohtaisesti aika heikoilla ollessasi tyytymätön palveluun tai toimitettuun tuotteeseen. Palveluntarjoajat saattavat keksiä milloin mitäkin syitä veloittaa sinulta lisää keksimällä syitä lisäveloitukselle tai he yksinkertaisesti sanovat, ettei kyseinen toiminto kuulu heidän tarjoukseensa ja se maksaa lisää. Kohta huomaat, että projektisi kustannukset nousevat nopeasti ja korkealla ja sinulla on vaihtoehtona päättää projekti kesken tai jatkaa projektia maksamalla lisää. Molemmissa tapauksissa häviät aina.

Ratkaisu

Vaadi aina ja ilman poikkeusta palveluntarjoajalta täsmällinen tarjous projektistasi, jossa on mainittu tärkeimpiä asioita, kuten projektin kesto, maksuehdot, hinta, kotisivujen ominaisuudet ja lisäosat, kotisivujen rakenne… Sait varmasti juonen päästä kiinni. Mitä tarkempi tarjous tai sopimus sinulla on, sen vähemmän tulee yllätyksiä matkan varrella. Projektit ovat sisällöllisesti usein laajoja, jo yhdelle sivulla saadaan mahdutettua uskomattoman paljon erilaisia elementtejä. Siksi sinun kannattaa omaksi turvaksesi käyttää hieman aikaa ja lukea tarjous huolellisesti läpi ennen sen hyväksymistä. Jos jokin seikka tarjouksessa mietityttää, ota palveluntarjoajaan yhteyttä ja pyydä lisäämään puuttuva asia tarjoukseen. Älä tyydy epämääräiseen vastaukseen ”Joo, se sisältyy kyllä meidän tarjoukseen”.

Mitä yksityiskohtaisempi tarjous, sen todennäköisemmin säästät rahaa. Kotisivu- ja IT liiketoiminnassa ei ole mitenkään poikkeuksellista projektien venyminen ja hintojen muuttuminen matkan varrella. Sinun yrityksesi kotisivujen kohdalla asian ei tarvitse olla niin, koska kaikki kotisivujesi sisältämät ja kotisivuihisi liittyvät asiat pitää pystyä erittelemään kirjallisesti. Tämä voi tarkoittaa parin sivun tarjousta liitteineen, mutta niiden vaatiminen ja lukeminen on varmasti vaivan arvoista. Älä koskaan anna kiireen tai puhelimessa tehtyjen vakuutteluiden ja lupausten sokaista sinua.

10. Maksat koko projektin hinnan etukäteen

Ei ole tavatonta että palveluntarjoaja pyytää sinulta ennakkomaksua. Tämä on täysin normaalia ja palveluntarjoaja haluaa sillä turvata myös oman tilanteensa. On aika yleistä, että ennen toteutuksen aloitusta palveluntarjoaja pyytää pientä ennakkomaksua projektisi aloittamiseksi.

Meitä on kuitenkin moneen junaan ja osa jää asemalle. Maksat etukäteen pahimmassa tapauksessa isoja summia, mutta mistä tiedät saavasi rahoillesi vastinetta? Et mistään! Saat korkeintaan ”meihin voit luottaa” tyylisiä lupauksia, jotka ovat ne kuuluisat viimeiset sanat. Pahimmassa tapauksessa kuulet meriselitykset tai palveluntarjoaja ei vastaa puheluihisi ja lopputuloksena sinun säästöpossusi tyhjenee.

Ratkaisu

Jos sinulta pyydetään kohtuuttoman suurta ennakkomaksua suhteessa kotisivuprojektisi kokonaishintaan, älä maksa, vaikka saisit mitä perusteluja ja rahat- takaisin takuita veloitukselle. Hyvä palveluntarjoaja osaa jäsentää projektin eri osioihin ja määritellä kohtuullisen laskutuksen projektin eri vaiheisiin sopiviksi. Tällä sinä et maksa siitä, mistä et tiedä ja palveluntarjoajalla on pieni turvamarginaali omalle sijoitukselleen, eli työtunneille joita palveluntarjoaja käyttää projektiisi.
On huomattavasti turvallisempaa maksaa vaiheittain projektin edetessä, silloin tiedät jo mitä olet saamassa ja yritys on näyttänyt että asiat tapahtuvat sovitulla tavalla.

Aiemmin kirjoituksessa mainitsin luottoluokituksista ja vakavaraisuudesta. On tietenkin aina vakuuttavampaa, jos palveluntarjoajalle on myönnetty luottoluokittajan puolesta AA tai AAA luottoluokitus. Luottoluokitus kertoo jotain palveluntarjoajan vakavaraisuudesta ja maksukyvystä, koska kyseisiä luokituksia ei myönnetä ilman syytä. Todella moni Suomalainen kotisivupalveluntarjoaja toimii pienillä marginaaleilla kovan kilpailun vuoksi ja silloin on aina riski, että palveluntarjoajan liiketoiminta loppuu kesken projektin.

Hakukoneoptimointi: Opas tekstin suunnitteluun

Hakukoneoptimoinnissa tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen on usein valtava haaste ja samaan aikaan hakukoneoptimoinnin avaintekijä. Kotisivujesi sisältö pitäisi olla hienosäädetty hakukoneiden jatkuvasti muuttuvat algoritmit huomioiden, koska hakukoneet lukevat kotisivujasi säännöllisesti. Sen lisäksi sinun pitäisi kirjoittaa selkeää ja sujuvaa tekstiä, jotta lukijasi saisivat kotisivuiltasi hakemaan informaatiota helposti ymmärrettävästi.
Tämän hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelemisen oppaan tarkoituksena on neuvoa sinulle 3-vaiheinen prosessi ja hieman avainsanojen suunnittelusta. Opas myös auttaa sinua kirjoittamaan helppolukuista ja hakukoneystävällistä tekstiä kotisivuillesi.

Hakukoneoptimointi: tekstin kirjoittaminen ja kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi

Kokonaisvaltaisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitamme, että ensisijaisena tavoitteena on luoda ja ylläpitää parasta mahdollista kotisivukokonaisuutta. Google sijoitus tulee itsestään, jos kotisivusi on tarpeeksi korkealaatuinen.

Google haluaa palvella asiakkaitaan. Googlen tehtävänä on indeksoida kaikki maailman tiedot verkosta ja tehdä ne helposti käyttäjien saataville. Tämän lisäksi Google haluaa samalla tietenkin ansaita rahaa, mutta jos he haluavat saada käyttäjiä hakukonepalvelulle, on heidän jaettava myös ilmaista informaatiota tietoa etsiville. Jos Google ei tarjoaisi ilmaiseksi korkealaatuista tietoa, ei sillä kohta olisi käyttäjiä ja mainostulotkin jäisivät saamatta. Johtopäätös: Google haluaa näyttää parhaat mahdolliset tulokset ja jos sinun kotisivujesi sisältö on parasta omalla segmentilläsi, olet aika nopeasti kärjessä myös Googlen hakutuloksissa. Loogista, eikö vain?

Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi

Kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on tehdä parhaat kotisivut tietyllä segmentillä tai rajatulla markkina-alueella. Jotta tämä onnistuu, kotisivujesi teknisen toteutuksen pitää olla hyvin tehty, kotisivujesi UX (user experience / käyttö kokemus) pitää olla erinomaisesti suunniteltu ja turvallisuusasiat kiitettävästi huomioitu. Edellä mainittu ei yksin vielä riitä, vaan myös sisältö (teksti, kuvat, jne.) pitää olla hyvin kohdennettu sitä lukevalle kohderyhmälle. Tämä kaikki yhdessä edellyttää jo jonkin verran tietämystä hakukoneoptimoinnista.

Kirjoita hyvää tekstiä

Hakukoneoptimointi vaatii työtä. Jotta kotisivusi olisivat toimialasi parhaat, tekstin ja sisällön kotisivuillasi pitää olla kiinnostavaa ja helposti luettavaa. Hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelu on kuin minkä tahansa teoksen tai artikkelin kirjoittamista, ei mitään sen ihmeellisempää. Tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen vaatii paljon työtä ja joillakin on toisia enemmän lahjoja kirjoittamiseen. Kaikki eivät ole Ernest Hemingwaytä, mutta pienellä harjoittelulla kuka tahansa saa varmasti riittävän hyvää ja hakukoneille suunniteltua tekstiä kirjoitettua.

Ennen kirjoittamista: Tee avainsanatutkimus

Hakukoneoptimointi ja avainsanat kuuluvat yhteen, ilman toista ei ole toista. Ensimmäisellä vaiheella hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelussa on hyvin vähän tekemistä itse kirjoittamisen kanssa. Ensimmäiseksi sinun pitää päättää aihe, josta kirjoitat ja sen luonnollisesti olisi hyvä sivuta toimialaasi tai tuotteitasi jollakin tavalla. Eli millä aiheella haluat löytyä Googlesta? Sinun täytyy kirjoittaessasi käyttää avainsanoja, joilla haluat kotisivusi löydettävän ja ensimmäinen askel on tehdä avainsanatutkimus. Avainsanatutkimus auttaa valitsemaan ne avainsanat, joita käytöt artikkelissasi ja aiheesta kiinnostuneet löytävät sinun kotisivusi.

Hyvä avainsanatutkimus sisältää kolme vaihetta:

Vaihe 1: Määrittele sivun tarkoitus

Ennen varsinaista avainsanatutkimusta, sinun pitäisi miettiä mikä on sivun tai artikkelin tarkoitus. Tämä erottaa yrityksesi kotisivut muista, varsinaisessa hakukoneoptimoinnissa. Mieti sivusi tarkoitusta kysymysten kautta, kuten esimerkiksi:
  • Mitä haluat tavoitella (esimerkiksi x-tuotteesta kiinnostuneita)
  • Mikä tekee sinun palvelustasi tai tuotteestasi ainutlaatuisen
  • Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi

Vaihe 2: Tee lista merkityksellisistä avainsanoista

Kun olet saanut sivusi tai artikkelisi tarkoituksen hahmoteltua ja se on sinulle selvä, tee lista hakutekijöistä (avainsanat). Avainsanoilla kotisivusi ja/tai Google löytää artikkelisi ja näyttää sen siitä kiinnostuneille henkilöille. Toisin sanoen listasi avainsanoista täytyy pitää sisällään sanoja, joilla haluat sivusi tai artikkelisi löytyvän ja erottuvan muiden joukosta. Tämän ei pitäisi olla ylivoimaista nyt, kun sivusi tai artikkelisi tarkoitus on jo selvillä. Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä.

Saadaksesi hyviä tuloksia, sinun pitää ajatella kuten palvelujasi etsivät henkilöt. Millä sanoilla he etsivät tuotteitasi, miten he hakevat palvelujasi, jne. Kokeile myös yhdistellä eri sanoja ja pyri käyttämään synonyymejä. Avainsanaluettelosi lopussa sinulla pitäisi olla lista merkityksellisiä sanoja ja sanayhdistelmiä tai muunnoksia.

Työkalut

On olemassa muutamia työkaluja, jotka tekevät avainsanatutkimuksesta helpompaa. Lue artikkelit avainsanatyökaluista ja kuinka valitset oikeat avainsanat, niistä saat joitakin käytännön vinkkejä. Voit myös suoraan siirtyä Googlen avainsanatyökaluun ja aloittaa avainsanojesi suunnittelun.

Luo yeiskatsaus

Nyt sinulla pitäisi olla luotuna yleiskatsaus kahteen aiempaan vaiheeseen, josta on sinulle apua hakukoneystävällisen tekstin suunnittelussa. Yleiskatsaus auttaa sinua jäsentämään avainsanasi yhdistettynä sivusi tai artikkelisi tarkoitukseen. Yritä muodostaa avainsanoista yhdistelmiä ja aseta lopuksi avainsanasi ja yhdistelmät prioriteetti järjestykseen, luo vaikka taulukko järjestyksestä. Aseta tärkeämmälle prioriteetille avainsanat, jotka ovat lähellä sivusi tai artikkelisi alkuperäistä tarkoitusta ja muut avainsanasi taulukon loppupäähän – ei niin tärkeinä. Harkitessasi mikä avainsana olisi se kaikkein tärkein, sinun tulisi ajatella sivusi tai artikkelisi sijoitusta kyseisellä hakusanalla Googlen hakutuloksissa. Mitä enemmän avainsanalla on kilpailua, sen vaikeampi sillä on sijoittua tulosten kärkipäähän. Usein onkin aluksi järkevämpää keskittyä hieman vähemmän kilpailtuihin avainsanoihin ja pyrkiä sijoittumaan niillä hyvin.

Hakunoptimointi vaatii jatkuvaa tekemistä ja tulokset eivät tule päivässä. Aloita pidemmillä avansanoilla (yhdistelmillä) ja sijoituksesi noustessa, voit siirtyä hiljalleen lyhyempiin avainsanoihin.

Esimerkki: jos haluat kotisivusi löydettävän remonttipalvelujen tarjoajajana, todennäköisesti haluat avainsanaksi remonttipalvelut. Tästä vähemmän kilpailtuja avainsanoja voivat olla esimerkiksi remonttipalvelut Espoo tai remonttipalvelut isännöintitoimistoille.

Vaihe 3: Tee hakukoneystävällinen artikkeli- tai laskeutumissivu

Avainsanatutkimuksen viimeinen vaihe on luoda artikkeli- tai laskeutumissivu avainsanoilla, joilla haluat yrityksesi löytyvän. Artikkeli- tai laskeutumissivu on sivu, jonka tarkoitus on houkutella kävijöitä halutuilla avainsanoilla. Sivu voi olla kokonaan erillinen laskeutumissivu tai artikkeli blogissasi ja sieltä pitää olla helppo siirtyä yrityksesi varsinaiselle palvelu- tai tuotesivulle (sivun tarkoitus). Hakukoneoptimointi on juuri tätä, mitä teemme parhaillaan: kirjoitamme artikkelia jota sinä luet.

Avainsanatutkimuksesi antaa sinulle hyvän käsityksen siitä, minkä sanan tai sanojen ympärille kirjoitat muun sisällön. Avainsanasi ei kuitenkaan ole artikkelisi tai sivusi aihe usein sellaisenaan, vaikka sivun otsikon tai aiheen pitääkin sisältää avainsanasi. Lue 20 vinkkiämme hakukoneoptimoinnista.

Kolme vaihetta artikkelin kirjoittamisessa

Aiheen valitsemisen jälkeen alkaa varsinainen kirjoitusprosessi, joka koostuu kolmesta vaiheesta:
  • Valmistelu
  • Kirjoittaminen
  • Muokkaaminen

1. Vaihe: Valmistele tekstisi

Ensimmäinen vaihe varsinaisessa kirjoitusprosessissa on tekstin suunnittelu, jonka aiot kirjoittaa. Ennen kuin asetat kynän paperille (tai sormet näppäimistölle), mieti hetki mitä aiot kirjoittaa. Sinulla pitäisi vaiheessa olla jo kirjoituksen aihe valittuna, mutta sinulle tulisi olla vastaukset myös seuraaviin kysymyksiin:
  • Mikä on artikkelisi tarkoitus? Miksi kirjoitat sen? Mitä haluat saavuttaa artikkelillasi?
  • Mikä on artikkelisi sanoma lukijalle? Mikä on avainkysymys, johon haluat antaa vastauksen?
  • Mikä on yleisösi, kuka lukee artikkeliasi - kohderyhmä?
  • Mitä informaatiota artikkelisi sisältää?
  • Missä järjestyksessä esität informaation? Mikä on artikkelisi rakenne?

Tekstin rakenne

Artikkelin suunnittelussa tärkein yksittäinen elementti on artikkelin rakenteen luominen, koska tekstin rakenne on erittäin tärkeä hakukonenäkyvyyden kannalta. Jos tekstisi on jäsennetty hyvin ja siinä on selkeä rakenne, sinulla on paremmat mahdollisuudet sijoittua ylemmäksi Googlen hakukoneessa.

Sinun kannattaa todella miettiä tekstin rakenne ennen kuin aloitat kirjoittamisen. Rakenne on koko artikkelisi selkäranka, jonka tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään paremmin artikkelisi viesti.

Hyvän rakenteen omaavat kotisivujesi sivut ja artikkelit auttavat saamaan paremman konversion. Jos lukijat ymmärtävät artikkelisi viestin oikein, on todennäköisempää että he palaavat uudelleen sivustollesi ja ostavat tuotteitasi tai palvelujasi. 

2 vaihe: Tekstin kirjoittaminen

Nyt olet valmis aloittamaan varsinaisen kirjoittamisen, viimeinkin! Tämä vaihe on vain n. 20% koko ajasta, jonka käytät uuden artikkelin luomiseen.

Hakukoneoptimointi: Kirjoita ja kirjoita!

Tämän vaiheen tärkein asia on hyvin yksinkertainen: kunhan vain kirjoitat. Yleensä kirjoittajalla vaikeinta on ensimmäisen lauseen (tai kappaleen) luominen. Saat luotua ensimmäisen lauseen helposti asettamalla siihen avainsanasi tai aiheeseen liittyvän sanan ja muutaman sanan sen ympärille, jonka jälkeen ala kirjoittaa toista kappaletta. Ensimmäisen ja viimeisen kappaleen kirjoittaminen on paljon helpompaa, kun olet kirjoittanut testisi ”rungon” valmiiksi. Kun tekstisi runko on valmis, viimeitele ensimmäinen kappaleesi ja Tee ensimmäisestä kappaleesta lyhyt, artikkelisi aiheeseen liittyvä. Sinun pitäisi saada lukijan kiinnostus heräämään heti, koska ei kukaan jaksa ensimmäiseksi lukea aiheeseen liittymätöntä tekstiä kovin montaa riviä. Jos lauseesi ei ole kieliopillisesti oikein tai kuulostaa oudolta, älä välitä siitä tässä vaiheessa ja jatka kirjoittamista. Voit korjata kielioppivirheet ja asettelun viimeisessä vaiheessa paljon helpommin, kuin kirjoittamisen yhteydessä. Tärkeintä sinun on kirjoitusvaiheessa vain pysyä siinä ”moodissa”, jossa saat tekstiä tuotettua.

Pysy suunnittelemassasi rakenteessa

Kirjoittaessasi käytä valmisteluvaiheessa luotua rakennetta ja kirjoita sekä asettele kappaleet rakenteessa suunnitellun mukaisesti. Kirjoita selkeitä kappaleita ja jaksota tekstisi, ei kukaan jaksa lukea pitkää pötköä tekstiä yhteen menoon. Aloita jokaisen kappaleesi aiheeseesi liittyvällä otsikolla ja kirjoita kappaleessa otsikkoon viitaten. Lukija ymmärtää kirjoituksesi paljon paremmin, jos olet jakanut ja otsikoinut sen selvästi.

Tekstisi pitää olla luettavaa

Artikkelin lukeminen vaatii lukijalta vaivaa ja sinun pitää kirjoittaa helposti luettavaa tekstiä, jos haluat lukijan lukevan koko artikkelisi. Hyvin ja selkeästi kirjoitetut julkaisut lisäävät kävijöitä kotisivuillasi ja parantavat konversiotasi. Tärkeintä kuitenkin on, että teksti on kirjoitettu kohderyhmää kiinnostavaksi.

Miten oppii kirjoittamaan hyvää tekstiä

Toiset ovat luonnostaan lahjakkaita kirjoittajia ja he tuottavat kiinnostavaa, hauskaa ja helposti luettavaa tekstiä muutamassa minuutissa. Toisilla taas kirjoittamisen lahjoja ei ole valitettavasti annettu, mutta harjoittelu auttaa tässäkin asiassa! Jos haluat oppia kirjoittamaan hyvää ja luettavaa tekstiä, lue paljon blogikirjoituksia, lehtiä, kirjoja tai mitä tahansa. Niistä saat inspiraatiota ja opit, miten muut muodostavat lauseita sekä rakentavat kappaleita. Näet miten he viljelevät huumoria ja millä tavalla he rakentavat luettavaa tekstiä.

Pidä taukoja!

Hakukoneoptimointi ja tekstin kirjoittaminen vaatii keskittymistä ja vie aikaa. Jos kirjoitat pitkiä aikoja kerrallaan, huomaat että keskittymisestäsi tulee vaikeampaa ja tekstin sisältö muuttuu äkkiä mitäänsanomattomaksi. Jos huomaat, että nyt et tuota enää luovaa tekstiä – on aika pitää taukoa. Sinun ei tarvitse kerralla kirjoittaa koko artikkelia alusta loppuun, voit käyttää siihen useampia päiviä.

Itse kirjoitan noin 30 minuuttia kerrallaan korkeintaan, jonka jälkeen muutaman minuutin tauko tekee hyvää. Tämä on toki yksilöllistä, mutta muista pitää taukoja aina kun siltä tuntuu.

3 vaihe: Tekstin muokkaaminen

Kun olet kirjoittanut tekstisi, olet saanut artikkelisi ensimmäisen luonnoksen valmiiksi. Viimeisessä vaiheessa parantelet luonnosta ja se vie enemmän aikaa, kuin varsinainen kirjoittaminen. Hakukoneoptimointi on monivaiheinen prosessi ja vaatii aikaasi.

Hakukoneoptimoidun tekstin muokkausvaiheessa sinun pitäisi korjata kaikki kirjoitus- ja asiavirheet sekä muokata teksti miellyttämään lukijaa ja hakukoneita. Älä pelkää poistaa osoita, joista et pidä ja jotka eivät palvele artikkelisi tarkoitusta. Sinun pitää lukea tekstisi uudelleen ja uudelleen, jotta löydät kaikki epäselvät ilmaisut ja muut ”virheet”. Luettelemme viisi vaihetta, joilla voit muokata artikkelisi perusteellisesti.

Käytä Yoast SEO lisäosaa

Tekstin muokkaamisessa Yoast SEO lisäosasta on todellista hyötyä. Se auttaa sinua optimoimaan tekstin hakukoneille sopivaksi ja tekemään tekstistä luettavampaa. Hakukoneoptimointi on yksinkertaisesti helpompaa Yoast SEO työkalun avulla.

a) Lue hitaasti

Aloita lukemaan artikkeliasi hitaasti ja ajatuksella. Jokaisen lauseen on oltava kieliopillisesti oikein ja oikeinkirjoituksessa ei saa olla virheitä. Sinun pitää suhtautua kriittisesti omaan kirjoitukseesi!

b) Keskity lauseisiin

Varmista jokaisen lauseen oikea muodostus. Keskity sanamuotoihin ja poista tai muokkaa hankalalukuiset lauseet. Tarkista lauseiden kielioppi ja helppo luettavuus, lauseet eivät myöskään saa olla liian pitkiä (jäsentäminen).

c) Tarkista kappaleet

Kun kaikki lauseet ja niiden rakenne kappaleen sisällä on kieliopillisesti kunnossa, keskity kappaleen ensimmäiseen lauseeseen. Onko kappaleen ensimmäinen lause juuri sellainen, joka sisältää viestisi lukijalle? Ensimmäinen lause on aina tärkein. Tarkista myös muu lausejärjestys kappaleen sisällä, onko lauseiden asettelu loogista ja kappale helppolukuinen.

d) Artikkelin rakenne

Onko kappaleet artikkelissasi loogisessa järjestyksessä, vai pitääkö sinun tehdä siihen muutoksia. Tarkista myös otsikot ja alaotsikot, niiden loogisuus ja viittaaminen kappaleen sisältöön. Otsikoiden tarkoituksena on auttaa lukijaa hahmottamaan sisältösi rakenne.

e) Kysy mielipidettä

Viimeinen vaihe on kysyä muiden mielipidettä, kun kaikki omasta mielestäsi on valmista. Esimerkiksi meillä kolme ihmistä lukee jokaisen artikkelin ennen niiden julkaisemista. Tämän lisäksi avaamme usein lukijoille mahdollisuuden kommentoida artikkeleitamme, saadaksemme kokonaan oman vaikutuspiirimme ulkopuolisen näkemyksen. Ulkopuolinen näkökulma antaa usein aihetta muuttaa asioita artikkelissasi. Ei ole häpeällistä, jos toinen näkee asian eri tavalla tai kritisoi julkaisuasi – jokainen meistä tekee virheitä, eikä kukaan ole täydellinen. Opettele erottelemaan asiallinen palaute ja arvostelu, jota toiset harrastavat ihan omaksi ilokseen.

Hakukoneoptimoidun tekstin suunnitteleminen on prosessi

Hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittaminen onnistuu parhaiten, kun noudatat määriteltyä prosessia ja varmistat että tekstisi on mahdollisimman sujuvaa, eli helppolukuista. Vaikka kaikki eivät ole luonnostaan lahjakkaita kirjoittajia, jokainen voi harjoittelemalla oppia kirjoittamaan kiinnostavaa, helppolukuista ja hakukoneoptimoitua tekstiä.

Avainsanatutkimus: Kuinka valitset oikeat avainsanat?

Avainsanatutkimus: Kuinka valitset oikeat avainsanat?

Oletko ajan tasalla uusimmista avainsanatutkimuksen suuntaviivoista? Avainsanatutkimus on ollut aina olennainen osa hakukoneoptimointia ja hakukonemarkkinointia, eikä se muutu myöskään nyt.

Joskus voi olla vaikea pysyä Googlen perässä, kun hakukäyttäytyminen ja hakuohjeet muuttuvat jatkuvasti. Jos haluat kotisivusi tuottavan parempia tuloksia oikeilla avainsanoilla, sinun pitää tietää miten teet avainsanatutkimuksen ja miten löydät sivuillesi oikeat avainsanat.

Tästä on kyse tässä oppaassamme. Tavoitteenamme on, että oppaan lopuksi ymmärrät, miten avainsanatutkimus tehdään ja miten käytät avainsanoja kotisivuillasi. Oppaan sisällysluettelolla voit helposti rullata haluamaasi kohtaan artikkelissamme. Opit löytämään oikeat avainsanat!

Valmis? Eiköhän sitten aloiteta selvittämään ne oikeat avainsanat

Mitä avainsanat ovat?

Avainsanat ovat

  • Sanoja ja lauseita, joita ihmiset etsivät
  • Sanoja ja lauseita, jotka kuvaavat kirjoitettuja aiheita

Ihanteellisessa maailmassa oikeat avainsanat kaventavat tietoa etsivien ja tietoa tarjoavien välistä kuilua sekä auttavat ihmisiä löytämään hakemansa tiedon hakukoneista.

Avainsanatutkimuksen tarkoitus on selvittää oikeat avainsanat, joilla ihmiset hakevat tietoa hakukoneista. Silloin sinä voit käyttää oikeita avainsanoja saadaksesi potentiaaliset asiakkaat kotisivuillesi.

Miksi teet avainsanatutkimuksen?

Otsikon kysymykseen jo lyhyesti vastattiin edellisessä kappaleessa: teet avainsanatutkimuksen saadaksesi potentiaaliset asiakkaat kotisivuillesi ja sitä kautta lisää myyntiä – yksinkertaista. Pureudutaan otsikon aiheeseen kuitenkin vielä vähän tarkemmin…

Kuten aiemmin tuli mainittua, avainsanatutkimus on merkittävä osa hakukoneoptimointia. Oikeat avainsanat ovat tärkeä hakukonesijoitukseen vaikuttava tekijä, jota Google käyttää sijoittaessaan kotisivujesi sisältöä hakukonetuloksiinsa. Kun avainsanat on oikein lisätty kotisivuillesi, Google huomaa sen ja saat parempia sijoituksia oikeilla avainsanoilla.

Avainsanatutkimuksen tarkoituksena on ajatella kuin potentiaaliset asiakkaasi ja sisällyttää asiakkaidesi ajatusmaailma sisältöstrategiaasi. Kun tiedät mitä kohderyhmäsi etsii, voit optimoida kotisivujesi sisällön vastaamaan kohderyhmäsi tarpeita.

Loppujen lopuksi avainsanatutkimus ei tue pelkästään sisällön luomista kotisivuillesi, vaan se on kokonaisuudessaan tehokasta myynnin- ja markkinoinnin tukemista. Se myös auttaa PPC (pay per click) mainonnassa ja kilpailutilanteen analysoimisessa valituilla avainsanoilla.

Selvittämällä mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät, voi hyödyttää myös sinun sisältöstrategiaasi oikein toteutettuna. On olemassa hyviä työkaluja, joilla voit selvittää avainsanakohtaista kilpailutilannetta oman sisältöstrategiasi optimoimiseksi.

Lue Lisää

Avainsanatyökalut

Onko avainsanatutkimus enää 2019 tarpeellinen ja miten haku on muuttunut?

Toiset miettivät, onko avainsanatutkimus tarpeellinen? Lyhyesti vastattuna KYLLÄ. Jos taas haluat tehdä hakukoneoptimointia vuoden 2006 tavalla, ei sinun tarvitse tehdä avainsanatutkimusta – tosin ei kannata tuloksistakaan haaveilla.

Aiemmin avainsanatutkimuksen keinona oli keinotekoisesti tyrkyttää avainsanoja Googlelle. Avainsanat joilla ihmiset etsivät tietoa Googlesta, saatiin nykyään kyseenalaisin menetelmin esille esimerkiksi toistamalla samaa sanaa sivuilla moneen otteeseen. Sisällön laatua pidettiin vähemmän tärkeänä ja merkityksellisempää oli oikea avainsanatiheys, eli millä prosenttiosuudella valittu avainsana esiintyy muussa tekstissä. 

Tämä lähestymistapa ei enää nykyään toimi. Itse asiassa Google nykyisin ennemmin rankaisee, kuin palkitsee keinotekoisesta optimoinnista. Google hämmästyttää jatkuvasti algoritmillään, koska Google pystyy erinomaisesti tarjoamaan sopivaa sisältöä hakusanoille ja auttaa tehokkaasti ihmisiä löytämään etsimänsä Googlesta. Tässä prosessissa oikeat avainsanat tulevat merkityksellisiksi.

Tästä aiheesta lisää vielä tässä oppaassa, mutta alla pari hyvää esimerkkiä tämänpäiväisestä hakukoneoptimoinnista:

  • Ihmiset käyttävät nykyään paljon digitaaliavusteisia mobiililaitteita, joilla he voivat esimerkiksi ääniohjauksella etsiä tietoa. Tämä tarkoittaa ihmisten etsivän tietoa kysymyksiä esittämällä esimerkiksi puhelimen puheohjauksella ja omalla kielellään, eikä pelkkää hakulausekkeiden kirjoittamista hakukoneeseen.
  • Google yrittää esittää välittömästi tietoa useisiin kyselyihin vastauslaatikoiden (Google Answer Boxes) kautta. Vastauslaatikoiden sisältö perustuu usein hyvin optimoituun ja asiaan liittyvään sisältöön.
  • Semanttiset avainsanat ovat nyt se iso asia optimoinnissa! Et enää optimoi kotisivujesi sisältöä vain yhdelle avainsanalle tai lauseelle, vaan avainsanoihin liittyviin lauseisiin ja sanoihin – jotka tarkoittavat periaatteessa samaa asiaa. Lisää aiheesta oppaassa vielä vähän myöhemmin.

Kuvan alaosa: Semanttiset hakutulokset auttavat sinua optimoimaan kotisivujesi sisältöä ensisijaisesti ihmisille ja toissijaisesti boteille.

Avainsanatyyppien ymmärtäminen

Ennen kuin aloitat avainsanatutkimuksen, on tärkeää ymmärtää, miten avainsanat luokitellaan.

Yksi tapa kuvata avainsanoja on pääavainsana, avainsanalauseke ja pitkät avainsanat (englanniksi esimerkiksi: head, body, long tail keywords). Sinänsä termeillä ei ole niinkään merkitystä, vaan mitä niillä tarkoitetaan:

  • Pääavainsanat ovat yleensä vain yksi- tai kaksi sanaa ja niillä on korkeat hakumäärät
  • Avainsanalausekkeet koostuvat kahden – kolmen sanan lausekkeista, joilla on hyvät hakumäärät
  • Pitkät avainsanat ovat neljän tai useamman sanan yhdistelmiä, joilla on pienet hakumäärät. Nämä muodostavat suurimman osan hakuliikenteestä hakukoneissa.

Voit nähdä yllä mainittuja avainsanakuvauksia monilla muillakin termeillä, mutta kuten mainittua – tärkeintä, että ymmärrät niiden tarkoituksen.

Tärkein asia on avainsanan erityisyys, mitä pidempi avainsana – sen erityisempi se on. Mitä erityisempi avainsana, sen tarkempi sen hakutulos on ja sitä vähemmän hakutuloksia.  Toisin sanoen erityisemmillä avainsanoilla saat todennäköisesti parempia sijoituksia ja tuloksia Googlessa.

Neil Patel on tehnyt hyvän visualisoinnin aiheesta, joka on vapaasti suomennettu oheisessa kuvassa.

Käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa:

  • Jos haet ”kengät” hakusanalla, saat varmaan miljoonia hakutuloksia
  • Jos haet hakusanalla ”miesten kengät”, saat hieman vähemmän hakutuloksia – silti todella paljon
  • Jos haet hakusanalla ”miesten punaiset niken juoksukengät”, hakutulosten määrä putoaa radikaalisti

Tietoa etsivien näkökulmasta ajateltuna: mitä tarkemman hakusanan kirjoittaa, sen parempia hakutuloksia hakukone esittää. Oikeat avainsanat eivät tarkoita yhtä tai kahta sanaa, oikeat avainsanat voivat olla tehokkaita myös lyhyinä lauseina.

Ymmärsit varmaan idean ja osaat nyt hyödyntää sitä omassa sisällössäsi.

LSI - Semanttiset avainsanat

Toinen termi, jota nykyään käytetään paljon: semanttiset avainsanat. Todellinen sanahirviö suomeksi, mutta jälleen tärkeintä on ymmärtää termin merkitys! Semanttiset avainsanat liittyvät semanttiseen indeksointiin (LSI = Latent Semantic Indexing). Tässä hakukone yrittää päätellä, mitä todella etsit hakukoneesta ja ehdottaa sinulle sopivia vaihtoehtoja. 

Jos etsit esimerkiksi Viking Linea, hakukone käyttää hakusanasi asiayhteyttä päätelläkseen sinua kiinnostavan sisällön. Hakukone yrittää pääteellä, kiinnostaako sinua Viking Linen esiintyjät, laivat, tax free tai muut vastaavat asiat.

Koska LSI auttaa hakukonetta tarjoamaan relevanttia sisältöä hakuusi liittyen, osa hyvää avainsanastrategiaa on LSI avainsanojen lisääminen kotisivujesi sisältöön. Jos haluat kokeilla LSI:n toimintaa käytännössä, kokeile kirjoittamalla Googlen hakukenttään jotain sinua kiinnostavaa ja katso millaisia tuloksia Google sinulle ehdottaa.

Katso myös Googlen hakutulossivun alareunassa olevia, vastaavia tuloksia. Jos muutat hakutermejä, alareunassa oleva luettelo poistuu.

Hyvä työkalu, varsinkin englanninkielisten LSI avainsanojen etsimiseen on esimerkiksi LSIGraph. Se antaa sinulle Googlea pidemmän listan LSI avainsanoista, mutta useimmissa tapauksissa (Suomessa) jo Googlekin on täysin riittävä. Semanttisten avainsanojen käyttö antaa sivustosi sisällölle enemmän merkitystä ja ulottuvuutta, vaikka osa LSI avainsanoista saakin sinut miettimään niiden yhdenmukaisuutta hakemasi sisällön kanssa.

Mitä hakukoneen käyttäjät hakevat? Avainsanojen tarkoituksen ymmärtäminen

Avainsanojen tarkoituksen ymmärtäminen. Avainsanoja voi kuvailla miten vain: pääavainsana, avainsanalauseke, pitkät avainsanat… mutta pelkkä avainsanan termistön ymmärtäminen pelkästään ei riitä. Saadaksesi avainsanoista hyötyä markkinoinnissa, hakukoneoptimoinnissa ja sisällöntuotannossa – sinun pitää ymmärtää ihmisiä, jotka hakevat tietoa avainsanoilla. Tämä tekee sinusta ajatustenlukijan, joka pystyy tarjoamaan ihmisille juuri sitä, mitä he hakevat.

Kuten tavallista, myös avainsanojen tarkoitusta voi kuvailla monin eri tavoin. Esimerkiksi Practical Ecommerce kirjoittaa artikkelissaan neljästä avainsanakategoriasta:

  • Navigointi, jossa käyttäjä etsii tiettyä verkkosivustoa
  • Informatiivinen, jossa käyttäjä etsii vastausta kysymykseensä
  • Tutkinnallinen, jossa käyttäjä etsii tietoa tuotteesta tai palvelusta ja suorittaa mahdollisen ostamisen
  • Toiminnallinen, jossa käyttäjä on jo ostamassa tuotetta tai palvelua

Miten nämä sitten eroavat toisistaan? Kuvaus tyypillisesti hakuprosessista auttaa ymmärtämään eroavaisuuksia.

Oletetaan, että olet ostamassa puhelinta. Aloitat etsimisen todennäköisesti informatiivisilla avainsanoilla, selvittääksesi tarjolla olevat vaihtoehdot. Nämä ovat kysymyksiin perustuvia lauseita, joissa kysytään miksi, missä ja miten.

Tehdessäsi ensimmäisen haun hakukoneilla, saatat löytää hakutuloksista pari sinua kiinnostavaa puhelinta. Selvittääksesi lisää löytämistäsi puhelimista, kirjoitat hakukenttään puhelimen merkin, löytääksesi puhelimen oman sivuston ja lukeaksesi lisää puhelimista – tämä on navigointihaku.

Kun alat vertailemaan puhelimia ja niiden ominaisuuksia käyttämällä hakukonetta, tämä on tutkinnallinen haku ja jossakin määrin myös informatiivinen.

Toiminnallinen haku vastaavasti sisältää usein sanoja, kuten osto, ostaminen, tilaaminen, jne. Toiminnallisessa haussa on toiminnallisuus tehdä jotakin ja usein kuvaus siitä, mitä henkilö etsii tai haluaa tehdä. Kaupallisten avainsanojen tarkoitus on liittyä liiketoimintaan ja houkutella ostavia asiakkaita.

Moz erottelee avainsanat Googlen ohjeiden perusteella seuraavasti:

Vaikka navigointia koskevat avainsanat pysyvät samoina, toiminnalliset ja informatiiviset avainsanat vaihtelevat riippuen siitä, tehdäänkö haku web-hakuna vai älykkään avustajan (IPA = Intelligent Personal Assistance) kautta. Älykäs avustaja on esimerkiksi Siri, Cortana tai muu vastaava.

Google listaa ohjeissaan neljä erilaista hakutyyppiä:

  • Tiedä (Know). Tämä on tiedon etsimistä hakukoneilla. Jos haluat esimerkiksi tietoa junien aikatauluista, haet tietoa.
  • Tee (Do). Tekeminen on toiminnan suorittamista. Jos etsit hakukoneella esimerkiksi peliä, haluat todennäköisesti ostaa tai asentaa etsimäsi pelin.
  • Verkkosivusto (Website). Hakiessasi verkkosivustoa hakukoneella, tarkoituksenasi on käydä etsimälläsi sivustolla.
  • Henkilökohtainen käynti (Visit-In-Person). Teko, jossa mobiililaitteen käyttäjä etsii fyysistä toimintaa. Tämä voi olla esimerkiksi lähistöllä olevan italialaisen ravintolan löytäminen.

Kun osaat kategoroida avainsanatutkimuksesi avainsanat, voit käyttää tietoa helpottamaan sisältöstrategiasi toteuttamista. Näin pystyt varmistamaan, että tarjoat käyttäjille heidän hakemaansa tietoa. Esimerkiksi tämä artikkeli neuvoo sinua valitsemaan oikeat avainsanat ja on sisällöltään informatiivinen, eikä artikkelilla ole suoraa kaupallista tarkoitusta.

Avainsanatutkimuksen aloittaminen

Kuten jo olet varmasti huomannut, avainsanojen ja avainsanatutkimuksen tehtävänä on auttaa palvelujasi tai tuotteitasi etsiviä henkilöitä löytämään kotisivullesi. Kun palvelujasi hakevat henkilöt löytävät kotisivuillesi, he ovat löytäneet etsimänsä ja sinä saat potentiaalisen asiakkaan kotisivuillesi – kaikki saavat mitä haluavat.

Miten laadit listan avainsanaoista ja avainsanalauseista, joita käytät kotisivullasi?

Jos tunnet oman liiketoimintasi hyvin, tiedät mitä asiakkaasi omalta toimialaltasi etsivät. Laadi lista mahdollisista avainsanoista Exceliin tai CSV-tiedostoon, koska useimmat avainsanatyökalut mahdollistavat tietojen viemisen näistä tiedostomuodoista suoraan.

Etsi avainsanaasi liittyviä termejä Google haulla ja katso halutulosten alareunaan tulevia ehdotuksia. Google on helppo ja hyvä keino etsiä avainsanakokonaisuuksia.Ajattele ns. siemen-avainsanoja tehdessäsi avainsanatutkimusta. Nämä ovat avainsanoja, joissa ei ole muuttujia ja ne ovat avainsanatutkimuksen rakennuspalikoita. Esimerkiksi hakukoneoptimointi on siemen-avainsana ja Hakukoneoptimointi: Opas tekstin suunnitteluun on pitkä avainsana.

Voit myös selvittää millä sanoilla ihmiset tulevat jo nyt kotisivuillesi. Tätä tietoa voit hyvin käyttää hakukoneoptimointisi ja markkinointisi tehostamiseen. Voit selvittää nämä sanat Google Analytics ja Google Search Console työkaluilla.

Älä unohda paikallisen haun merkitystä! Paikallinen haku on erinomainen tapa erottua helpommin Googlen hakutuloksissa, varsinkin jos toimit paikallisesti jollakin tietyllä alueella. Paikallisen haun merkitys on nykyään korostunut entisestään, kun ihmiset liikkuvat paljon. Sama pätee kausiluonteisiin hakuihin, näet esimerkiksi Googlen työkaluilla milloin ihmiset mitäkin tietoa hakevat

Tällä pääset jo alkuun avainsanatutkimuksessasi. Jos haluat avainsanoiltasi enemmän, käytä siihen tarkoitettuja työkaluja ja aikaa. Tutki jo käyttämiäsi termejä ja etsi uusia avainsanoja löytääksesi oikeat avainsanat, joilla saat uusia kävijöitä kotisivuillesi.

Parhaat avainsanatyökalut

Monet alla olevista työkaluista auttavat sinua analysoimaan kotisivujasi enemmänkin, kuin pelkkien avainsanojen osalta. Työkalut ovat hyödyllisiä myös pelkkien avainsanojenkin etsimiseen ja useilla työkaluilla saat tietoa avainsanan hakumäärästä, sijoituksesta Googlessa, avainsanan arvoa CPC (hinta per klikkaus) mainonnassa, avainsanan kilpailutilanteen ja paljon muuta. Työkaluja avainsanojen tutkimiseen on kymmeniä, joista listaamme muutaman hyvän.

Ahrefs on lähes täydellinen työkalu avainsanojen tutkimiseen. Se tuottaa suurimman määrän avainsanaideoita ja sillä saa selvitettyä kilpailijoiden käyttämät avainsanat.

Google avainsanojen suunnittelija löytyy kaikilta AdWords tileiltä (jonka luominen on ilmaista). Se näyttää avainsanaideat, volyymit, kilpailun ja paljon muuta.

SEMrush tarjoaa avainsanatietoa ja auttaa löytämään avainsanoja, jotka liittyvät tärkeimpiin hakutermeihin. Sopii paremmin isommille yrityksille, kuin yksittäiselle kotisivulle.

Übersuggest on ilmainen ja hyödyntää Googlen automaattista täydennystä. Übersuggestin avulla löydät helposti paljon avainsanoja.

KeywordTool.io on helppo- ja nopeakäyttöinen, ilmainen työkalu avainsanojen etsimiseen. Keyword Tool on hyvä työkalu sisältöstrategian tueksi, tosin hakutuloksien tarkempia tietoja saa vain ostamalla maksullisen version.

Avainsanatyökaluja on kymmeniä ja osa toimii suomenkielellä paremmin ja osa huonommin. Yllä olevien työkalujen avulla pääset varmasti jo pitkälle omassa avainsanatutkimuksessasi ja niissä riittää tekemistä pitkäksi aikaa.

Kerromme tarkemmin avainsanatyökaluista toisessa artikkelissamme.

Lue Lisää

Avainsanatyökalut

Avainsanatutkimus: Mitä seuraavaksi?

Kun olet kokeillut avainsanatyökaluja jonkin aikaa, sinulla on jo käsitys avainsanoista, joilla ihmiset etsivät palvelujasi. Miten tiedät, miten käytät löytämiäsi uusia avainsanoja?

Jos suunnittelet käyttäväsi avainsanoja mainostamiseen, lisää avainsanasi Google AdWords avainsanasuunnittelijaan ja saat selville parhaan vaihtoehdon tähän tarkoitukseen. Vaikka huomaat suosituimpien avainsanojen olevan melko kalliita klikkauskohtaiselta hinnaltaan, voit saavuttaa hyviä tuloksia myös hieman vähemmän suosituilla avainsanoilla. 

Jos aiot käyttää avainsanojasi hakukoneoptimointiin, sisällön luomiseen ja markkinointiin, sinua todennäköisesti kiinnostaa saada mahdollisimman hyvä sijoitus avainsanoillasi ilmaiseksi. Tähän vaikuttaa avainsanan vaikeus ja avainsanamahdollisuus, jonka voit selvittää avainsanatyökaluilla. Toisin sanoen, sinun pitää löytää sopivat avainsanat: liian vaikealla avainsanalla kestää kauan nousta hakutulosten ensimmäiselle sivulle ja vastaavasti helpolla (ei kilpaillulla) avainsanalla kukaan ei hae palvelujasi Googlesta.

Voit myös jakaa avainsana luettelosi strategisesti. Osa avainsanoista liittyy suoraan liiketoimintaasi ja toiset avainsanat liittyvät enemmän käyttäjän hakemaan informaatioon. Voit myös ryhmitellä avainsanasi aihealueittain ja käytät tiettyjä avainsanoja tiettyjen artikkeleiden aiheen mukaan tai vastaavasti, avainsanat voivat liittyä sivulla esiteltyyn palveluun.

Muista myös, mitä puhuimme avainsanojen tarkoituksesta. Sinun pitää luoda sisältöä vastaamaan monipuolisesta erityyppistä sisältöä. Toisin sanoen: älä keskity pelkästään kaupallisiin avainsanoihin, koska ihmiset käyttävät myös muita avainsanoja tiedon etsimiseen ennen ostopäätöstä. Hyvä sisältö- ja markkinointistrategia sisältää monipuolisesti avainsanoja eri tarkoituksiin.

Ota yhteyttä

Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti tekstiä, joka saattoi välillä olla vaikeasti ymmärrettävää ja haastavasti artikuloitu. Toivottavasti oppaasta on sinulle hyötyä, kun avainsanatutkimus on sinun yrityksellesi ajankohtainen.

Voisimme kuitenkin todeta Suomessa hakukonenäkyvyyden saavuttamisen olevan huomattavasti helpompaa, kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa. Jos teet avainsanatutkimuksen hyvin ja näet hieman vaivaa kotisivujen sisällön tuottamiseen, menestymisen mahdollisuudet hakukoneissa ovat erinomaiset!

Mikäli tarvitset kotisivuja esimerkiksi blogilla, ajankohtaista osiolla tai vaikka palvelujesi esittelemiseen, ota meihin yhteyttä. Asiantuntijamme kertovat sinulle tehokkaita ratkaisuja kotisivuvaihtoehdoiksi ja voit aloittaa noususi Googlen kärkipaikoille!

Perustamassa kotisivut yritykselle: Huomioi nämä!

Kotisivujen perustaminen

Uusien kotisivujen perustaminen yritykselle on mahtavaa ja erittäin hyvä sijoitus. Se kuitenkin vaatii strategian, tutkimustyötä, tiedonkeruuta ja paljon muita enemmän ja vähemmän mielenkiintoisia asioita. Hyvät kotisivut on tarkkaan harkittu ja suunniteltu kokonaisuus. 

Kotisivujen perustaminen ei välttämättä ole monimutkainen prosessi – eikä sen sitä tarvitse ollakaan, kannattaa kuitenkin käyttää aikaa vähän muutaman asian pohtimiseen.

Verkkotunnus eli Domain

Kotisivujen perustaminen ei ole vain ulospäin näkyvät kotisivut, se vaatii rinnalleen verkkotunnuksen. Verkkotunnus on kotisivujesi osoite, ilman osoitetta kukaan ei löydä perille ja hienoista kotisivuistasi ei silloin ole paljonkaan iloa. 

Valitse verkkotunnus, joka ihmisten on helppo muistaa ja joka kertoo liiketoiminnastasi (esimerkiksi meidän verkkotunnus on uudetkotisivut.fi). Valitse verkkotunnuksellesi pääte .fi, .com, .net tai jokin muu. .fi-pääte on paras vaihtoehto, jos yrityksesi toimii Suomessa. Tarkista haluamasi verkkotunnuksen saatavuus esimerkiksi Louhi Net verkkotunnushaussa.

Kotisivujen ylläpito

Kotisivuillasi pitää olla fyysinen sijoituspaikka, jota kutsutaan webhotelliksi. Webhotellisi sisältää usein myös sähköpostiosoitteet yrityksesi verkkotunnuksella, esimerkiksi meillä asiakkaat@uudetkotisivut.fi. Usein saat Webhotellin samalta palveluntarjoajalta, joka toteuttaa myös kotisivusi. Webhotelleja ja kotisivujen ylläpitoa tarjoaa sadat- ja suomessakin kymmenet eri yritykset. Kaikissa on huikeasti erilaisia vaihtoehtoja ja hinnat vaihtelevat ominaisuuksien mukaan. Tärkeimpinä ominaisuuksina ovat varmasti riittävästi tilaa kotisivuillesi, SSL-sertifikaatti ja säännöllinen varmuuskopiointi. Tämän lisäksi suosittelemme webhotellin hankkimista suomalaisesta palvelinympäristöstä.

Kotisivuillasi käytettävä teknologia

Kotisivuillasi käytetään ohjelmointikieliä, kuten HTML5, CSS3, PHP, JQuery, Javascript, jne. Et välttämättä itse tunne ohjelmointikieliä, mutta huolehdi että kotisivujesi toteuttaja tuntee erinomaisesti ainakin edellä mainitut ohjelmointikielet, muuten voit olla ongelmissa kotisivujesi kanssa myöhemmin.

Kotisivujen perustaminen ei edellytä sinulta osaamista ohjelmointikielistä, eikä sinun tarvitse edes ymmärtää niitä koskevaa sanastoa. Kotisivujesi toteuttajan pitää pystyä kertomaan selvällä suomenkielellä asiat sinulle niin, että tiedät mitä olet saamassa. Lue lisää toisesta artikkelistamme “10 virhettä: Vältä nämä hankkiessasi uusia kotisivuja

Kotisivujesi tavoite

Aseta kotisivuillesi joku konkreettinen tavoite, niin saat enemmän hyötyä uusista kotisivuistasi ja kotisivujen perustaminen yrityksellesi tukee liiketoimintaasi mahdollisimman tehokkaasti. Kotisivujesi tavoitteena voi olla yhteydenottopyyntöjen saaminen, lisää puhelinsoittoja yritykseesi, tuotteidesi myynti, lahjoitukset hyväntekeväisyyteen, vierailijoiden rekisteröityminen palveluun tai mitä tahansa.

Olipa tavoite kotisivuillasi mikä tahansa, tärkeintä on sen selkeä tuominen esille kotisivujesi suunnittelussa. Kotisivujen perustaminen on samalla myös jonkin päämäärän asettamista.

Kotisivujesi värimaailma

Kotisivujesi värimaailma (3-5 pääväriä) vaikuttaa yrityksesi tai tuotteesi tunnistettavuuteen ja on tärkeä osa kotisivujasi. Värimaailman tulisi olla selkeä ja yrityksesi ilmeen mukainen. Värimaailmaa voi hahmotella maksuttomilla työkaluilla, kuten https://coolors.co/app Jos yritykselläsi on jo logo olemassa, on yrityksesi värimaailma jo valmis. Logo on yrityksesi tärkein yksittäinen graafinen elementti, joka määrittelee myös kotisivujesi tyylisuunnan. Mikäli yritykselläsi ei vielä ole logoa, tutustu logosuunnitteluumme, jolla on 100% tyytyväisyystakuu.

Sivukartta ja kotisivujen rakenne

Sivukartta kertoo, mitä sivuja kotisivuillasi on. Emme tarkoita nyt Googlea varten luotavaa sivustokarttaa, vaan tarkoitamme sivukarttaa, jolla hahmottelet kotisivujesi rakennetta itsellesi valmiiksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa kotisivujesi navigaatiota, jossa on mainittu pääsivut ja pääsivujen alasivut. Kotisivuilla on aina etusivu, muita pääsivuja voi olla esimerkiksi ”tietoa yrityksestä”, ”Palvelut” ”Yhteystiedot” ja alasivuja esimerkiksi Palvelut sivulta aukeava sivu, jossa kerrotaan yksittäisestä palvelusta. Sivukarttaa ja rakennetta voi hahmotella vaikka PowerPoint kaavion muodossa.

SSL-Sertifikaatti: onhan se asennettu kotisivuillesi?

Olethan muistanut huolehtia, että kotisivujesi SSL salaus on kunnossa?

Mikä on SSL-sertifikaatti?

SSL-Sertifikaatti (Secure Sockets Layer) tarkoittaa sivuston salaamista digitaalisella varmenteella. Sillä salataan käyttäjän ja kotisivujesi välillä lähetetyt tiedot, ettei esimerkiksi yhteydenottolomakkeen kautta lähetetyt tiedot päädy vääriin käsiin.

Edelleen monilta verkkosivuilta puuttuu SSL-sertifikaatti, koska se on tullut ajankohtaiseksi vasta heinäkuussa 2018. Osaltaan ajankohtaiseksi tulemiseen vaikutti Googlen ilmoitus, jossa Google kertoi suosivansa hakutuloksissa SSL-sertifikaatilla varustettuja verkkosivuja.

lue lisää

Googlen ilmoitus

Mistä tunnistaa SSL-sertifioidun verkkosivun?

SSL-sertifikaatin tunnistaa helpoiten selaimen osoitekentässä olevasta lukon kuvakkeesta ja verkko-osoitteesta (URL), verkko-osoitteessa on alkuosan lopussa “s” kirjain.
  • SSL-sertifioitu: https://verkkotunnus.com
  • Ei SSL-sertifioitu: http://verkkotunnus.com
Osa selaimista myös ilmoittaa sivuston olevan suojaamaton, jos SSL-sertifikaattia ei ole asennettu.

Mitä se maksaa?

Hinta riippuu täysin sertifikaatin tasosta ja kotisivujen ylläpidon palveluntarjoajasta, toiset palveluntarjoajat veloittavat siitä 100€ vuodessa ja osalla se sisältyy Webhotellin hintaan. Tämän lisäksi tulee asennuskustannukset,  Asennus kestää noin kolme tuntia ja hinta riippuu täysin palveluntarjoajan tuntiveloituksesta.

Tarjous vain asiakkaillemme!

Tarjoamme asiakkaillemme SSL-sertifikaatin asennettuna hintaan 59,00€ + alv 24%.

Webhotelliasiakkaillemme SSL-sertifikaatti sisältyy Webhotellin hintaan.
Jos et ole Webhotelliasiakkaamme, tiedustele SSL-sertifikaatin hinta omalta palveluntarjoajaltasi.

Tilaa helposti sähköpostilla!

Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen asiakkaat@uudetkotisivut.fi . otsikolla “Tilaan SSL-sertifikaatin“.
Liitä viestiin verkko-osoitteesi ja seuraavat tiedot asennusta varten:

  • Kirjautumisosoite WordPress hallintapaneeliin
  • Käyttäjätunnus WordPress hallintapaneeliin
  • Salasana WordPress hallintapaneeliin

Jos et ole webhotelliasiakkaamme, tarvitsemme yllämainitut tiedot myös Control Paneliin.

Tunnukset hukassa? Ei hätää, luomme uudet tunnukset puolestasi ja toimitamme ne sinulle asennuksen jälkeen!

Voit tilata sertifikaatin helposti myös yhteydenottolomakkeemme kautta. Lähetä meille viesti yhteydenottolomakkeella ja me hoidamme loput!

Jos tarvitsemme lisää tietoja, otamme sinuun yhteyttä. Teemme sertifikaatin asennuksen sinulle helpoksi.

lue lisää

Secure Sockets Layer

KOTISIVUJEN HAKUKONEOPTIMOINTI: 20 VINKKIÄ

20 vinkkiä, miten nostat omien kotisivujesi sijoitusta hakukoneissa!

Kotisivujen hakukoneoptimointi (On-Page SEO) on tärkeää, koska todennäköisesti haluat kotisivujesi sijoittuvan paremmin hakukoneiden hakutuloksissa ja paremmat sijoitukset hakukoneissa lisäävät myyntiä sekä yrityksesi tunnettavuutta. Onneksi on olemassa helppoja tapoja tehdä kotisivujen hakukoneoptimointi itse ja parantaa kotisivujesi sijoitusta hakukoneissa.

1) Aloita otsikko avainsanoilla

Sijoita avainsanasi otsikon alkuosaan, koska Google antaa enemmän painoarvia otsikon alussa oleville sanoille. Katso kuvasta top 3 tulokset hakusanalla ”vähähiilihydraattinen ruokavalio”.

2) Hakukoneystävällinen URL osoite

Tee URL osoitteestasi (verkko-osoite) mahdollisimman lyhyt, nimeä linkki ja sisällytä avainsanasi URL osoitteen 3-5:n ensimmäisen sanan joukkoon.

Tee avainsanan löytyminen Googlelle helpoksi. Poista omien kotisivujesi URL osoitteista kaikki turhat osat pois, esimerkiksi blogijulkaisujen kategoriat ja päivämäärät. Tämä on helppo tehdä Yoast SEO (WordPress plugin) lisäosalla.

Huono URL: https://esimerkki.fi/p-345
Pitkä URL: https://esimerkki.fi/kategoria/ 12/05/2017/julkaisun-otsikko
Lyhennetty, hyvä URL: https://esimerkki.fi/julkaisun-otsikko

3) Lisää apusanoja otiskoihin

Kotisivujen hakukoneoptimointi: hyvä keino saada hieman parempia sijoituksia hakukoneissa on lisätä ”apusanoja” otsikoihin.
Apusanoja voivat olla esimerkiksi kuluvan vuoden vuosiluku, ”2018”, ”paras”, ”opas”, ”ohje”. ”vinkkejä”, ”enemmän”, ”arvostelu”, jokin kehotus, jne.

Alla kuvakaappaus hakukonetuloksista, jossa käytetty apusanaa ”opas”.

4) Lisää pääotsikkosi H1-tagiin

Sivusi tärkein otsikko on H1 tagiin merkitty pääotsikko. H1 otsikoita saa olla ainoastaan yksi kappale jokaisella sivulla.
Useimmat blogi- ja kotisivualustat (kuten WordPress) lisäävät automaattisesti artikkeleihin H1 tagin. Tarkista, että H1 pääotsikko löytyy jokaiselta sivultasi ja siihen on sisällytetty avainsanasi tai avainsanan synonyymi.

H1 Otsikko näyttää alla olevan kuvan kaltaiselta, tunnistat sen helposti muun lähdekoodin joukosta. Kotisivujen hakukoneoptimointi ei ole monimutkaista, mutta se vaatii aikaa.

5) Käytä multimediaa

Kotisivujen hakukoneoptimointi on muutakin kuin pelkkää tekstiä hakukoneille. Älä kirjoita pelkkää tekstiä, se on tylsää ja vaatii enemmän mielikuvitusta. Käytä kuvia, videoita, diagrammeja, yms. tehdäksesi sisällöstä kiinnostavaa.
Sisällöstä kiinnostunut lukija käyttää enemmän aikaa sivustollasi ja myös takaisinklikkaukset vähenevät. Alla olevassa esimerkkidiagrammissa vertailu eri laitteiden käytöstä.

6) Lisää alaotsikoita

Lisää vähintään yksi alaotsikko, jossa on avainsanasi. Lisää alaotsikko H2 tagiin. Alaotsikot yksinään eivät mullista hakukonenäkyvyyttäsi suuntaan tai toiseen, mutta niillä voi olla odottamaton vaikutus hakukonetuloksiisi.

7) Lisää avainsanat sivun tai artikkelin alkuun

Lisää avainsanasi ensimmäisen sadan sanan joukkoon.

Todennäköisesti jo luonnostaan käytät avainsanaasi artikkelin alussa, mutta muista varmistaa se aina. Usein artikkelien kirjoittajat kirjoittavat pitkän intron ja unohtavat lisätä avainsanansa kokonaan.
Avainsana alussa helpottaa Googlea tulkitsemaan sivun tai artikkelin sisältöäsi paremmin. Kotisivujen hakukooptimointi on tehokkaampaa, jos avainsanat painottuvat artikkelisi tai isvun alkuun.

8) Kotisivujesi pitää olla responsiiviset

Kotisivujesi pitää olla mobiililaitteille yhteensopivat, eli responsiiviset. Google aloitti ”rankaisemaan” ei-responsiivisia sivustoja vuonna 2015, heikentämällä niiden sijoitusta hakukoneissa.

Ei-responsiivisten kotisivujen asema Googlessa heikkenee jatkuvasti ja myöskään kotisivujesi vierailijat lähtevät pois nopeasti, jos sivusi eivät ole helposti luettavat mobiililaitteilla.

9) Linkitä muille sivustoille

Linkittäminen muihin kohteisiin on erittäin helppo osa “White hat SEO” (linkki englanninkieliseen oppaaseen) kotisivujen hakukoneoptimointia.
Linkittäminen muualle auttaa Googlea selvittämään paremmin oman sivusi tai artikkelisi aihetta ja kertoo Googlelle sivusi laadusta.

Yksi yleisimmistä virheistä mitä hakokoneoptimoinnissa tehdään, on linkittämisen jättäminen pois. Kannattaa pyrkiä lisäämään 2-4 linkkiä muille sivustoille, jokaisen tuhannen sanan joukkoon.

Muista kuitenkin, että sivusto jolle linkität, vaikuttaa Googlen silmissä myös sinun sivustoosi. Linkitä siis vain hyvämaineisille sivustoille, kuten suosittuihin blogeihin, uutis-sivustoille, kouluihin tai oppilaitoksiin, valtion ja kuntien sivuille, jne.

10) Linkitä sivustollasi

Sivustosi sisäiset linkit ovat helppo, hakukonenäkyvyyttä lisäävä keino. Loistava esimerkki sivuston sisäisestä linkityksestä on Wikipedia. Wikipedia lisää avainsanoilla olevia linkkejä lähes joka paikkaan tekstissään.

Wikipedia voi lisätä 50+ sisäistä linkkiä jokaiselle sivulle, koska heillä on niin valtava määrä informaatiota sivustoillaan. Kannattaa pitää kuitenkin tässäkin maalaisjärki ja lisätä 2-5 linkkiä aikaisempiin julkaisuihin, joka kerta kun kirjoitat uuden.

11) Paranna kotisivujesi latausnopeutta

Kotisivujesi latausnopeudella on valtavan suuri merkitys kotisivujesi sijoittumiseen hakukoneissa ja Google on julkisesti ilmoittanut sivuston latausnopeuden vaikuttavan hakukonesijoitukseen. Voit parantaa kotisivujesi latausnopeutta esimerkiksi WP Rocket ja WP Smush työkaluilla.
Google kertoo miten latausnopeus vaikuttaa kotisivusi kävijämääriin.

Yllä kaksi erilaista esimerkkiä latausnopeuksista todellisilta kotisivuilta. Jälkimmäinen (punainen) tarjoaa kotisivutoteutuksia yrityksille.

Voit tarkistaa oman sivustosi nopeuden Googlen omilla PageSpeed Insights tai TestMySite työkaluilla.

12) Käytä LSI-avainsanoja

LSI (Latent Semantic Indexing) avainsanat ovat tavallaan synonyymejä, joita Google käyttää määritellessään sivun osuvuutta otsikkoon ja mahdollisesti sivun laatua. Lisää muutamia LSI avainsanoja jokaiselle sivullesi tai artikkeliisi.

Kirjoittaessasi pitkää tekstiä, käytät todennäköisesti LSI-avainsanoja. Voit varmistaa tekstissäsi olevan LSI avainsanoja, tee Google haku omalla avainsanallasi ja katso, millaisia muita hakusanoja Google tarjoaa sivun alareunassa.

13) Optimoi kuvat

Vähintään yhden kuvan (kuvatiedosto) pitäisi sisältää avainsanasi. Lisää avainsanasi kuvan ALT-tekstiin, koska Google ei tunnista kuvaa ilman tekstiä. Tee myös kuvistasi oikean kokoisia sivulle, älä käytä liian suuria kuvatiedostoja. Suuret kuvatiedostot hidastavat sivun latautumista.

14) Hyödynnä sosiaalista mediaa

Sosiaalinen media ei ehkä vaikuta suoraan sivustosi tai artikkelisi hakukonenäkyvyyteen, mutta saat lisää vierailijoita sivuillesi.
Mitä enemmän saat kävijöitä sen parempia tuloksia hakukoneissa, anna mahdollisuus jakaa artikkelisi sosiaalisessa mediassa.

BrightEdgen artikkelissa selvitettiin sosiaalisen median helpon jakomahdollisuuden lisäävän jakoja 700%.

Sosiaalisella medialla ei ole suurta merkitystä Googlen algoritmiin, mutta jaot sosiaalisessa mediassa (Facebook, Twitter, Google+, jne.) voivat nostaa sivusi hakukonesijoitukset paljon korkeammalle.

15) Kirjoita riittävästi sisältöä

Google arvostaa merkittävästi enemmän kirjoituksia, joissa on runsaasti sisältöä ja se tarkoittaa parempaa sijoitusta hakukoneissa. Kirjoita kiinnostavia artikkeleita, joissa on vähintään 1900 sanaa.
Kuva: Quora: https://www.quora.com/What-is-the-best-word-count-in-a-website-home-page-for-SEO-in-2018-by-Google
Tee tekstistä helposti luettavaa ja lisää kuvia, luetteloita, väliotsikoita ja muita elementtejä. Älä kopioi sisältöä muilta sivuilta! Google rankaisee kopioidusta sisällöstä (Duplicate Content) ja voit sanoa näkemiin hyville sijoituksille hakukoneissa. Voit toki ottaa ajatuksia muiden kirjoituksista, mutta jäsennä artikkelista omasi.

16) Maksimoi kotisivuillasi vietettävä aika

Jos joku klikkaa itsensä pois sivuiltasi nopeasti, Google tulkitsee sivustosi mustavalkoisella logiikalla sisällöllisesti heikkolaatuiseksi. Googlen mielestä sisältö ei ollut tarpeeksi relevanttia aiheeseen nähden, jos sitä ei lueta. Pidä vierailijat sivustollasi, kirjoittamalla aiheeseen sopivaa, kiinnostavaa ja helposti luettavaa tekstiä.

17) Luo laadukasta sisältöä

Varmaan jo kyllästyttää lukea samasta asiasta ”laadukkaasta sisällöstä”. Laadukkaalla sisällöllä on suora- ja epäsuora vaikutus hakukonesijoituksiisi. Suora vaikutus on esimerkiksi avainsanojen, kuvatekstien ja otsikoiden käyttö sisällössä. Epäsuoria vaikutuksia on vastaavasti sivustolla vietetty aika, poisklikkaukset sivulta, Palaavat vierailijat ja Chrome kirjanmerkit. Vaikka aihe on jo selvä ja kristallinkirkas, kiinnitä laadukkaaseen sisältöön huomiota erittäin paljon ja sivusi nousee hakukoneissa hyville sijoituksille.

18) Minimoi klikkausten määrä

Etusivu on sivustosi tärkein sivu myös hakukoneiden mielestä. Lähelle etusivua sijoittuvat sivut saavat Googlelta paremman PageRank arvon.

Pyri pitämään muut sivustosi sivut enintään kolmen klikkauksen päässä etusivusta. Jos ne ovat kauempana, sijoittuminen hyvin hakukoneissa on haastavampaa.

19) Kannusta kommentoimaan

Asiallinen kommentointi artikkeleihisi parantaa sijoitustasi hieman hakukoneissa. Jos saat yhdistettyä lukijat artikkeleihisi, Google nostaa sivusi sijoituksia todennäköisemmin.

20) Huomioi käyttäytymismalli

Kiinnitä huomiota tähän! Google RankBrain analysoi ihmisten käyttäytymistä kotisivuillasi. RankBrain tärkein tehtävä on selvittää, ovatko vierailijasi tyytyväisiä sisältöösi ja tekevät sen perusteella päätelmiä sivustosi tai artikkelisi laadusta. RankBrain mittaa esimerkiksi kotisivuilla vietettyä aikaa ja muita vastaavia tekijöitä.

Jos artikkelisi ti sivustosi kiinnostaa vierailijoita, nouset kuin ohjus Googlen hakutuloksissa. Sama toisinpäin: tipahdat hakukoneiden tuloksissa aika nopeasti, jos sisältösi ei kiinnosta vierailijoita.

Sisällön pitää olla yhteensopiva otsikon kanssa. Älä houkuttele vierailijoita otsikolla, joka ei vastaa artikkelisi sisältöä.

Jos haet Googlesta vaikka ”kasvisruokavaliota”, et luonnollisesti ole varmaankaan kiinnostunut moottoriajoneuvojen varaosista. Tämä on ylimitoitettu esimerkki, mutta saat käsityksen tarkoituksesta.