Blogi

Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle

Hakukoneoptimointi: Opas tekstin suunnitteluun

Hakukoneoptimoinnissa tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen on usein valtava haaste ja samaan aikaan hakukoneoptimoinnin avaintekijä. Kotisivujesi sisältö pitäisi olla hienosäädetty hakukoneiden jatkuvasti muuttuvat algoritmit huomioiden, koska hakukoneet lukevat kotisivujasi säännöllisesti. Sen lisäksi sinun pitäisi kirjoittaa selkeää ja sujuvaa tekstiä, jotta lukijasi saisivat kotisivuiltasi hakemaan informaatiota helposti ymmärrettävästi.
Tämän hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelemisen oppaan tarkoituksena on neuvoa sinulle 3-vaiheinen prosessi ja hieman avainsanojen suunnittelusta. Opas myös auttaa sinua kirjoittamaan helppolukuista ja hakukoneystävällistä tekstiä kotisivuillesi.

Hakukoneoptimointi: tekstin kirjoittaminen ja kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi

Kokonaisvaltaisella hakukoneoptimoinnilla tarkoitamme, että ensisijaisena tavoitteena on luoda ja ylläpitää parasta mahdollista kotisivukokonaisuutta. Google sijoitus tulee itsestään, jos kotisivusi on tarpeeksi korkealaatuinen.

Google haluaa palvella asiakkaitaan. Googlen tehtävänä on indeksoida kaikki maailman tiedot verkosta ja tehdä ne helposti käyttäjien saataville. Tämän lisäksi Google haluaa samalla tietenkin ansaita rahaa, mutta jos he haluavat saada käyttäjiä hakukonepalvelulle, on heidän jaettava myös ilmaista informaatiota tietoa etsiville. Jos Google ei tarjoaisi ilmaiseksi korkealaatuista tietoa, ei sillä kohta olisi käyttäjiä ja mainostulotkin jäisivät saamatta. Johtopäätös: Google haluaa näyttää parhaat mahdolliset tulokset ja jos sinun kotisivujesi sisältö on parasta omalla segmentilläsi, olet aika nopeasti kärjessä myös Googlen hakutuloksissa. Loogista, eikö vain?

Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi

Kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on tehdä parhaat kotisivut tietyllä segmentillä tai rajatulla markkina-alueella. Jotta tämä onnistuu, kotisivujesi teknisen toteutuksen pitää olla hyvin tehty, kotisivujesi UX (user experience / käyttö kokemus) pitää olla erinomaisesti suunniteltu ja turvallisuusasiat kiitettävästi huomioitu. Edellä mainittu ei yksin vielä riitä, vaan myös sisältö (teksti, kuvat, jne.) pitää olla hyvin kohdennettu sitä lukevalle kohderyhmälle. Tämä kaikki yhdessä edellyttää jo jonkin verran tietämystä hakukoneoptimoinnista.

Kirjoita hyvää tekstiä

Hakukoneoptimointi vaatii työtä. Jotta kotisivusi olisivat toimialasi parhaat, tekstin ja sisällön kotisivuillasi pitää olla kiinnostavaa ja helposti luettavaa. Hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelu on kuin minkä tahansa teoksen tai artikkelin kirjoittamista, ei mitään sen ihmeellisempää. Tekstin suunnittelu ja kirjoittaminen vaatii paljon työtä ja joillakin on toisia enemmän lahjoja kirjoittamiseen. Kaikki eivät ole Ernest Hemingwaytä, mutta pienellä harjoittelulla kuka tahansa saa varmasti riittävän hyvää ja hakukoneille suunniteltua tekstiä kirjoitettua.

Ennen kirjoittamista: Tee avainsanatutkimus

Hakukoneoptimointi ja avainsanat kuuluvat yhteen, ilman toista ei ole toista. Ensimmäisellä vaiheella hakukoneoptimoidun tekstin suunnittelussa on hyvin vähän tekemistä itse kirjoittamisen kanssa. Ensimmäiseksi sinun pitää päättää aihe, josta kirjoitat ja sen luonnollisesti olisi hyvä sivuta toimialaasi tai tuotteitasi jollakin tavalla. Eli millä aiheella haluat löytyä Googlesta? Sinun täytyy kirjoittaessasi käyttää avainsanoja, joilla haluat kotisivusi löydettävän ja ensimmäinen askel on tehdä avainsanatutkimus. Avainsanatutkimus auttaa valitsemaan ne avainsanat, joita käytöt artikkelissasi ja aiheesta kiinnostuneet löytävät sinun kotisivusi.

Hyvä avainsanatutkimus sisältää kolme vaihetta:

Vaihe 1: Määrittele sivun tarkoitus

Ennen varsinaista avainsanatutkimusta, sinun pitäisi miettiä mikä on sivun tai artikkelin tarkoitus. Tämä erottaa yrityksesi kotisivut muista, varsinaisessa hakukoneoptimoinnissa. Mieti sivusi tarkoitusta kysymysten kautta, kuten esimerkiksi:
  • Mitä haluat tavoitella (esimerkiksi x-tuotteesta kiinnostuneita)
  • Mikä tekee sinun palvelustasi tai tuotteestasi ainutlaatuisen
  • Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi

Vaihe 2: Tee lista merkityksellisistä avainsanoista

Kun olet saanut sivusi tai artikkelisi tarkoituksen hahmoteltua ja se on sinulle selvä, tee lista hakutekijöistä (avainsanat). Avainsanoilla kotisivusi ja/tai Google löytää artikkelisi ja näyttää sen siitä kiinnostuneille henkilöille. Toisin sanoen listasi avainsanoista täytyy pitää sisällään sanoja, joilla haluat sivusi tai artikkelisi löytyvän ja erottuvan muiden joukosta. Tämän ei pitäisi olla ylivoimaista nyt, kun sivusi tai artikkelisi tarkoitus on jo selvillä. Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä.

Saadaksesi hyviä tuloksia, sinun pitää ajatella kuten palvelujasi etsivät henkilöt. Millä sanoilla he etsivät tuotteitasi, miten he hakevat palvelujasi, jne. Kokeile myös yhdistellä eri sanoja ja pyri käyttämään synonyymejä. Avainsanaluettelosi lopussa sinulla pitäisi olla lista merkityksellisiä sanoja ja sanayhdistelmiä tai muunnoksia.

Työkalut

On olemassa muutamia työkaluja, jotka tekevät avainsanatutkimuksesta helpompaa. Lue artikkelit avainsanatyökaluista ja kuinka valitset oikeat avainsanat, niistä saat joitakin käytännön vinkkejä. Voit myös suoraan siirtyä Googlen avainsanatyökaluun ja aloittaa avainsanojesi suunnittelun.

Luo yeiskatsaus

Nyt sinulla pitäisi olla luotuna yleiskatsaus kahteen aiempaan vaiheeseen, josta on sinulle apua hakukoneystävällisen tekstin suunnittelussa. Yleiskatsaus auttaa sinua jäsentämään avainsanasi yhdistettynä sivusi tai artikkelisi tarkoitukseen. Yritä muodostaa avainsanoista yhdistelmiä ja aseta lopuksi avainsanasi ja yhdistelmät prioriteetti järjestykseen, luo vaikka taulukko järjestyksestä. Aseta tärkeämmälle prioriteetille avainsanat, jotka ovat lähellä sivusi tai artikkelisi alkuperäistä tarkoitusta ja muut avainsanasi taulukon loppupäähän – ei niin tärkeinä. Harkitessasi mikä avainsana olisi se kaikkein tärkein, sinun tulisi ajatella sivusi tai artikkelisi sijoitusta kyseisellä hakusanalla Googlen hakutuloksissa. Mitä enemmän avainsanalla on kilpailua, sen vaikeampi sillä on sijoittua tulosten kärkipäähän. Usein onkin aluksi järkevämpää keskittyä hieman vähemmän kilpailtuihin avainsanoihin ja pyrkiä sijoittumaan niillä hyvin.

Hakunoptimointi vaatii jatkuvaa tekemistä ja tulokset eivät tule päivässä. Aloita pidemmillä avansanoilla (yhdistelmillä) ja sijoituksesi noustessa, voit siirtyä hiljalleen lyhyempiin avainsanoihin.

Esimerkki: jos haluat kotisivusi löydettävän remonttipalvelujen tarjoajajana, todennäköisesti haluat avainsanaksi remonttipalvelut. Tästä vähemmän kilpailtuja avainsanoja voivat olla esimerkiksi remonttipalvelut Espoo tai remonttipalvelut isännöintitoimistoille.

Vaihe 3: Tee hakukoneystävällinen artikkeli- tai laskeutumissivu

Avainsanatutkimuksen viimeinen vaihe on luoda artikkeli- tai laskeutumissivu avainsanoilla, joilla haluat yrityksesi löytyvän. Artikkeli- tai laskeutumissivu on sivu, jonka tarkoitus on houkutella kävijöitä halutuilla avainsanoilla. Sivu voi olla kokonaan erillinen laskeutumissivu tai artikkeli blogissasi ja sieltä pitää olla helppo siirtyä yrityksesi varsinaiselle palvelu- tai tuotesivulle (sivun tarkoitus). Hakukoneoptimointi on juuri tätä, mitä teemme parhaillaan: kirjoitamme artikkelia jota sinä luet.

Avainsanatutkimuksesi antaa sinulle hyvän käsityksen siitä, minkä sanan tai sanojen ympärille kirjoitat muun sisällön. Avainsanasi ei kuitenkaan ole artikkelisi tai sivusi aihe usein sellaisenaan, vaikka sivun otsikon tai aiheen pitääkin sisältää avainsanasi. Lue 20 vinkkiämme hakukoneoptimoinnista.

Kolme vaihetta artikkelin kirjoittamisessa

Aiheen valitsemisen jälkeen alkaa varsinainen kirjoitusprosessi, joka koostuu kolmesta vaiheesta:
  • Valmistelu
  • Kirjoittaminen
  • Muokkaaminen

1. Vaihe: Valmistele tekstisi

Ensimmäinen vaihe varsinaisessa kirjoitusprosessissa on tekstin suunnittelu, jonka aiot kirjoittaa. Ennen kuin asetat kynän paperille (tai sormet näppäimistölle), mieti hetki mitä aiot kirjoittaa. Sinulla pitäisi vaiheessa olla jo kirjoituksen aihe valittuna, mutta sinulle tulisi olla vastaukset myös seuraaviin kysymyksiin:
  • Mikä on artikkelisi tarkoitus? Miksi kirjoitat sen? Mitä haluat saavuttaa artikkelillasi?
  • Mikä on artikkelisi sanoma lukijalle? Mikä on avainkysymys, johon haluat antaa vastauksen?
  • Mikä on yleisösi, kuka lukee artikkeliasi - kohderyhmä?
  • Mitä informaatiota artikkelisi sisältää?
  • Missä järjestyksessä esität informaation? Mikä on artikkelisi rakenne?

Tekstin rakenne

Artikkelin suunnittelussa tärkein yksittäinen elementti on artikkelin rakenteen luominen, koska tekstin rakenne on erittäin tärkeä hakukonenäkyvyyden kannalta. Jos tekstisi on jäsennetty hyvin ja siinä on selkeä rakenne, sinulla on paremmat mahdollisuudet sijoittua ylemmäksi Googlen hakukoneessa.

Sinun kannattaa todella miettiä tekstin rakenne ennen kuin aloitat kirjoittamisen. Rakenne on koko artikkelisi selkäranka, jonka tarkoituksena on auttaa lukijaa ymmärtämään paremmin artikkelisi viesti.

Hyvän rakenteen omaavat kotisivujesi sivut ja artikkelit auttavat saamaan paremman konversion. Jos lukijat ymmärtävät artikkelisi viestin oikein, on todennäköisempää että he palaavat uudelleen sivustollesi ja ostavat tuotteitasi tai palvelujasi. 

2 vaihe: Tekstin kirjoittaminen

Nyt olet valmis aloittamaan varsinaisen kirjoittamisen, viimeinkin! Tämä vaihe on vain n. 20% koko ajasta, jonka käytät uuden artikkelin luomiseen.

Hakukoneoptimointi: Kirjoita ja kirjoita!

Tämän vaiheen tärkein asia on hyvin yksinkertainen: kunhan vain kirjoitat. Yleensä kirjoittajalla vaikeinta on ensimmäisen lauseen (tai kappaleen) luominen. Saat luotua ensimmäisen lauseen helposti asettamalla siihen avainsanasi tai aiheeseen liittyvän sanan ja muutaman sanan sen ympärille, jonka jälkeen ala kirjoittaa toista kappaletta. Ensimmäisen ja viimeisen kappaleen kirjoittaminen on paljon helpompaa, kun olet kirjoittanut testisi ”rungon” valmiiksi. Kun tekstisi runko on valmis, viimeitele ensimmäinen kappaleesi ja Tee ensimmäisestä kappaleesta lyhyt, artikkelisi aiheeseen liittyvä. Sinun pitäisi saada lukijan kiinnostus heräämään heti, koska ei kukaan jaksa ensimmäiseksi lukea aiheeseen liittymätöntä tekstiä kovin montaa riviä. Jos lauseesi ei ole kieliopillisesti oikein tai kuulostaa oudolta, älä välitä siitä tässä vaiheessa ja jatka kirjoittamista. Voit korjata kielioppivirheet ja asettelun viimeisessä vaiheessa paljon helpommin, kuin kirjoittamisen yhteydessä. Tärkeintä sinun on kirjoitusvaiheessa vain pysyä siinä ”moodissa”, jossa saat tekstiä tuotettua.

Pysy suunnittelemassasi rakenteessa

Kirjoittaessasi käytä valmisteluvaiheessa luotua rakennetta ja kirjoita sekä asettele kappaleet rakenteessa suunnitellun mukaisesti. Kirjoita selkeitä kappaleita ja jaksota tekstisi, ei kukaan jaksa lukea pitkää pötköä tekstiä yhteen menoon. Aloita jokaisen kappaleesi aiheeseesi liittyvällä otsikolla ja kirjoita kappaleessa otsikkoon viitaten. Lukija ymmärtää kirjoituksesi paljon paremmin, jos olet jakanut ja otsikoinut sen selvästi.

Tekstisi pitää olla luettavaa

Artikkelin lukeminen vaatii lukijalta vaivaa ja sinun pitää kirjoittaa helposti luettavaa tekstiä, jos haluat lukijan lukevan koko artikkelisi. Hyvin ja selkeästi kirjoitetut julkaisut lisäävät kävijöitä kotisivuillasi ja parantavat konversiotasi. Tärkeintä kuitenkin on, että teksti on kirjoitettu kohderyhmää kiinnostavaksi.

Miten oppii kirjoittamaan hyvää tekstiä

Toiset ovat luonnostaan lahjakkaita kirjoittajia ja he tuottavat kiinnostavaa, hauskaa ja helposti luettavaa tekstiä muutamassa minuutissa. Toisilla taas kirjoittamisen lahjoja ei ole valitettavasti annettu, mutta harjoittelu auttaa tässäkin asiassa! Jos haluat oppia kirjoittamaan hyvää ja luettavaa tekstiä, lue paljon blogikirjoituksia, lehtiä, kirjoja tai mitä tahansa. Niistä saat inspiraatiota ja opit, miten muut muodostavat lauseita sekä rakentavat kappaleita. Näet miten he viljelevät huumoria ja millä tavalla he rakentavat luettavaa tekstiä.

Pidä taukoja!

Hakukoneoptimointi ja tekstin kirjoittaminen vaatii keskittymistä ja vie aikaa. Jos kirjoitat pitkiä aikoja kerrallaan, huomaat että keskittymisestäsi tulee vaikeampaa ja tekstin sisältö muuttuu äkkiä mitäänsanomattomaksi. Jos huomaat, että nyt et tuota enää luovaa tekstiä – on aika pitää taukoa. Sinun ei tarvitse kerralla kirjoittaa koko artikkelia alusta loppuun, voit käyttää siihen useampia päiviä.

Itse kirjoitan noin 30 minuuttia kerrallaan korkeintaan, jonka jälkeen muutaman minuutin tauko tekee hyvää. Tämä on toki yksilöllistä, mutta muista pitää taukoja aina kun siltä tuntuu.

3 vaihe: Tekstin muokkaaminen

Kun olet kirjoittanut tekstisi, olet saanut artikkelisi ensimmäisen luonnoksen valmiiksi. Viimeisessä vaiheessa parantelet luonnosta ja se vie enemmän aikaa, kuin varsinainen kirjoittaminen. Hakukoneoptimointi on monivaiheinen prosessi ja vaatii aikaasi.

Hakukoneoptimoidun tekstin muokkausvaiheessa sinun pitäisi korjata kaikki kirjoitus- ja asiavirheet sekä muokata teksti miellyttämään lukijaa ja hakukoneita. Älä pelkää poistaa osoita, joista et pidä ja jotka eivät palvele artikkelisi tarkoitusta. Sinun pitää lukea tekstisi uudelleen ja uudelleen, jotta löydät kaikki epäselvät ilmaisut ja muut ”virheet”. Luettelemme viisi vaihetta, joilla voit muokata artikkelisi perusteellisesti.

Käytä Yoast SEO lisäosaa

Tekstin muokkaamisessa Yoast SEO lisäosasta on todellista hyötyä. Se auttaa sinua optimoimaan tekstin hakukoneille sopivaksi ja tekemään tekstistä luettavampaa. Hakukoneoptimointi on yksinkertaisesti helpompaa Yoast SEO työkalun avulla.

a) Lue hitaasti

Aloita lukemaan artikkeliasi hitaasti ja ajatuksella. Jokaisen lauseen on oltava kieliopillisesti oikein ja oikeinkirjoituksessa ei saa olla virheitä. Sinun pitää suhtautua kriittisesti omaan kirjoitukseesi!

b) Keskity lauseisiin

Varmista jokaisen lauseen oikea muodostus. Keskity sanamuotoihin ja poista tai muokkaa hankalalukuiset lauseet. Tarkista lauseiden kielioppi ja helppo luettavuus, lauseet eivät myöskään saa olla liian pitkiä (jäsentäminen).

c) Tarkista kappaleet

Kun kaikki lauseet ja niiden rakenne kappaleen sisällä on kieliopillisesti kunnossa, keskity kappaleen ensimmäiseen lauseeseen. Onko kappaleen ensimmäinen lause juuri sellainen, joka sisältää viestisi lukijalle? Ensimmäinen lause on aina tärkein. Tarkista myös muu lausejärjestys kappaleen sisällä, onko lauseiden asettelu loogista ja kappale helppolukuinen.

d) Artikkelin rakenne

Onko kappaleet artikkelissasi loogisessa järjestyksessä, vai pitääkö sinun tehdä siihen muutoksia. Tarkista myös otsikot ja alaotsikot, niiden loogisuus ja viittaaminen kappaleen sisältöön. Otsikoiden tarkoituksena on auttaa lukijaa hahmottamaan sisältösi rakenne.

e) Kysy mielipidettä

Viimeinen vaihe on kysyä muiden mielipidettä, kun kaikki omasta mielestäsi on valmista. Esimerkiksi meillä kolme ihmistä lukee jokaisen artikkelin ennen niiden julkaisemista. Tämän lisäksi avaamme usein lukijoille mahdollisuuden kommentoida artikkeleitamme, saadaksemme kokonaan oman vaikutuspiirimme ulkopuolisen näkemyksen. Ulkopuolinen näkökulma antaa usein aihetta muuttaa asioita artikkelissasi. Ei ole häpeällistä, jos toinen näkee asian eri tavalla tai kritisoi julkaisuasi – jokainen meistä tekee virheitä, eikä kukaan ole täydellinen. Opettele erottelemaan asiallinen palaute ja arvostelu, jota toiset harrastavat ihan omaksi ilokseen.

Hakukoneoptimoidun tekstin suunnitteleminen on prosessi

Hakukoneoptimoidun tekstin kirjoittaminen onnistuu parhaiten, kun noudatat määriteltyä prosessia ja varmistat että tekstisi on mahdollisimman sujuvaa, eli helppolukuista. Vaikka kaikki eivät ole luonnostaan lahjakkaita kirjoittajia, jokainen voi harjoittelemalla oppia kirjoittamaan kiinnostavaa, helppolukuista ja hakukoneoptimoitua tekstiä.

Leave a Comment