Blogi

Millaiset ovat hyvät kotisivut yritykselle

Kotisivujen hakukoneoptimointi: Mitä on On-page SEO?

Kaikki hakukoneoptimointi on tarkoitettu vain yhtä asiaa varten: nostaa kotisivujen sijoitus hakukoneissa mahdollisimman korkealle, jotta yrityksen kotisivuille tulisi enemmän vierailijoita. Tätä varten jokainen haluaisi kehittää kotisivut, joita Googlen salainen algoritmi rakastaisi. Googlen algoritmin tekijät voidaan jakaa kahteen pääosaan, jotka määrittelevät kotisivujesi sijoittumisen hakukoneissa:
  • On-page SEO, eli sivuston sisäisten tekijöiden hakukoneoptimointi
  • Off-page SEO, eli sivuston ulkoisten tekijöiden hakukoneoptimointi

Kerromme lyhyesti On-page SEO:n ja Off-page SEO:n eroavaisuuksista ja On-page SEO:n tärkeydestä sekä sen kolmesta tärkeimmästä tekijästä.

On-page SEO ja Off-page SEO

On-page tekijät ovat käytännössä asioita, joihin voit itse vaikuttaa kotisivuillasi. Kotisivujen tekniset ominaisuudet, koodin laatu, teksti- ja visuaalinen sisältö ja kotisivujesi käyttäjäystävällisyys.


Kotisivujesi hakukoneoptimoinnissa sivustoosi liittyy myös Off-page tekijöitä, joita ovat kotisivuillesi tulevat linkitykset muilta sivustoilta, sosiaalisen median huomio ja muu markkinointitoimenpiteet kotisivujesi ulkopuolella. Jos keskityt Off-page kotisivujen hakukoneoptimointiin, yrität saada lähinnä linkityksiä muilta sivuilta sinun kotisivuillesi. Mitä arvostetummalta sivustolta saat linkkejä kotisivuillesi, sen paremmin sijoitut Googlessa. Linkkien rakentamista käsittelemme tulevassa artikkelissamme.

On-Page kotisivujen hakukoneoptimointi ja sen tärkeys

On-page kotisivujen hakukoneoptimointi sisältää asioita, joita voit käytännössä itse hallita. Omilla kotisivuillasi voit vaikuttaa teknisiin ominaisuuksiin ja sisällön laadukkuuteen. Meidän mielestämme kaikki On-page tekijät on ratkaistavissa, koska ne ovat kiinni omasta halusta. Jos luot yrityksellesi upeat ja hyvin toteutetut kotisivut, kotisivut alkavat saavuttamaan parempia tuloksia hakukoneissa. Kotisivujen hakukoneoptimointi ei oikeastaan ole sen monimutkaisempaa.

Hyvin tehty On-page kotisivujen hakukoneoptimointi usein myös tuottaa parempaa Off-page optimointia, koska myös muut kiinnostuvat kotisivuistasi ja linkittävät kotisivuillesi. Vastaavasti huonosti toteutetulle ja sisältököyhälle sivustolle ei kovin moni halua linkittää, koska ei kukaan halua lukea tylsiä sekä huonosti kirjoitettuja julkaisuja.

Olennaisimmat On-Page optimoinnin tekijät

Kolme On-page hakukoneoptimoinnin tärkeintä asia tai päätekijää mielestämme ovat:
  • Tekninen toteutus
  • Laadukas sisältö
  • Virheetön UX (user experience)

Tekninen toteutus

Tekninen toteutus kattaa valtavan määrän asioita, joita emme lähde yksitellen tässä artikkelissa käsittelemään. Riittää kun tiedät pääkohdat ja osaat vaatia niitä myös itseltäsi tai kotisivujesi toteuttajalta. Kaikki kotisivut perustuvat koodiin ja koodin pitää olla korkealaatuista ja hyvin tehty, jotta se on myös hakukoneystävällistä. Usko tai älä, mutta kaksi ulospäin täysin samalta näyttävää sivua on voitu koodata joko ihan metsikköön tai todella hyvin. Hyvin tekeminen vie aina jonkin verran enemmän aikaa, kun taas huonosti tehty voidaan tehdä nopeammin. Lisäksi tekniseen toteutukseen liittyy kotisivujesi nopeuden maksimoiminen, erilaiset tiedostot, lisäosat, jne. Lisää Teknisestä toteutuksesta hakukoneoptimoinnin osalta myöhemmissä artikkeleissamme.

Laadukas sisältö

Miksi ihmiset tulevat kotisivuillesi? Todennäköisesti kotisivuillasi on tietoa, jota he etsivät ja tämän takia sinun pitäisi kirjoittaa laadukasta sisältöä. Myös Google ”lukee” kotisivujesi sisältöä säännöllisesti. Sisältö vaikuttaa todella paljon sijoitukseen hakukoneissa. Sisällössä pitää olla oikeita avainsanoja, todellista otsikkoon (ja avainsanoihin) liittyvää informaatiota, tekstiä pitää olla riittävästi ja se pitäisi olla vielä miellyttävä ja helppo lukea.
Lue lisää hakukoneoptimoinnista artikkelistamme ”Kotisivujen hakukoneoptimointi: 20 vinkkiä” ja artikkelistamme ”Hakukoneoptimointi: Opas tekstin suunnitteluun”.

Virheetön UX

Viimeisenä asiana käyttäjäystävällisyys. Kotisivuillasi kävijän pitää voida helposti ymmärtää kotisivujasi ja pystyä löytämään hakemansa informaatio hetkessä. Kotisivujesi vierailijoiden pitää osata navigoida sivustollasi helposti ja löytää painikkeet etsimäänsä sisältöön nopeasti.

Mitä luulisit vierailijan tekevän, jos ei löydä nopeasti hakemaansa tietoa tai informaatio on huonosti kirjoitettu? Todennäköisesti häipyy kotisivuilta silmänräpäyksessä ja tämä tarkoittaa Googlen silmissä ”Ei laadukasta sisältöä”, joka vaikuttaa sijoitukseesi hakukoneissa negatiivisesti

Toisin sanoen: kivan näköiset kotisivut ovat toki tärkeä asia uskottavuuden kannalta, mutta ykkösasia on kuitenkin kotisivujesi käyttäjäystävällisyys! Hyvä kotisivujen suunnittelija osaa ottaa tämän huomioon ja tehdä sinulle sekä tyylikkäät, että käyttäjäystävälliset kotisivut.

Leave a Comment